Fredag d. 14. Februar 2003

1.Dag
Endnu en gang gik jeg i gang med de sædvanlige rutiner man har på selve afrejsedagen, alting bliver checket utallige gange, har du nu husket ...., hvad med ..., og øh ... de samme ritualer gentager sig hver eneste gang jeg skal ud at rejse. Ingen undtagelse heller denne gang.  Pudsigt ikke? Nå nu er billet, pas og penge jo stadig væk en vigtig ting at huske at få med, så alt er ved det gamle.

Kastrup Lufthavn.
Jeg ringede efter en taxi, og efter en halv times tids, blev jeg sat af ved Terminal 3. Repræsentanten fra Alletiders Rejser var allerede ankommet, så jeg fik min flybillet, køen ved indcheckningen var kort - 15,2 kg. vejede min kuffert - ok, så er der plads til lidt indkøb hvis det skulle være. Derefter var det bare af sted gennem sikkerhedskontrollen. Mødetidspunktet er lidt fjollet, det var for tidligt at spise frokost hjemmefra, så jeg besluttede at spise lidt på et cafeteria. Det blev til kylling i chilisovs,  jeg kunne lige så godt vænne mig til de lidt stærkere sager. Den halve liter øl blev brugt til at slukke branden i min hals - men rigtig sulten var jeg ikke. Jeg fik ringet farvel til familien og så hen til den Toldfrie - 2 x l. Cognac, og en stang Prince.

Thai Airways.
Her vores Boing 727 til Bangkok - et lidt bedaget fly Jeg gik hen til Gaten og gennem billetkontrollen.  Nu var det bare at vente på at komme ombord, at dømme på antallet af mennesker var flyet booket helt op. Alle kom hurtigt ombord. Vores afgang var ca. 15 min. forsinket, da rullede vi ud til startbanen, men vupti så var vi i luften. Nu lå der ca. 11 lange timers flyvning foran mig - puha det bliver en drøj omgang, især når jeg ikke rigtig kan sove. Jeg forsøger altid at komme til at sidde ud til midtergangen, så kan jeg gå mig en tur uden at genere mine  medpassagerer. Jeg troede at jeg havde været rigtig heldig fordi jeg havde fået plads på en af de rækker hvor der ikke er nogen række foran, altså god plads til at strække benene. Det skulle senere vise sig at være en ren illusion, fordi ud for vores stolerække fandtes toiletterne. Vi havde en konstant kødrand af ventende mennesker stående der hvor jeg troede jeg skulle strække mine ben. Jeg sad ved siden af en ung dansker som skulle en tur til Chiang Mai, vi fik os en hyggelig sludder undervejs. Vi begyndte at lægge mærke til gengangerne, og vi hyggede os med at kommenterede antallet af de enkeltes besøg, men også intervallerne mellem besøgene. Vinderen blev en mand med 8 toiletbesøg, jeg mente han led af blærebetændelse, hvor i mod min sidemand mente at han drak som om han var betalt for det. Vi spurgte ham dog ikke om hvem af os der havde ret.

Spis, drik og vær tålmodig.
Der var kun pause i toiletbesøgende under spisetiderne, men ligeså snart folk var færdige med at spise, startede kødannelsen igen. Det betød også at det var umuligt at følge med i den underholdning der blev vist på "storskærmen", der altid stod nogen som hele tiden tog udsynet. Mange vil sikkert påstå at vi ikke gik glip af noget. Over for vores sæder fandtes der to klapsæder som stewardesserne bruger under start og landinger, dem satte vi os på en gang imellem - forandring fryder, men der var en bestemt stewardesse som jagede os væk indtil flere gange - at hun gad - hende døbte vi omgående frøken Syrlig.

På et tidspunkt bliver meget af lyset slukket, så er der ikke meget andet at foretage sig end prøve på at sove. Ak ja - jeg forsøgte nærmest krampagtigt, men det lykkedes ikke. Alt ved det gamle. Jeg gik mig af og til en lille tur i flyet - tiden sneglede sig af sted. Nå - det til trods, kommer tidspunktet hvor lyset atter bliver tændt igen. Jah! Så er der morgenmad og ikke mindst morgenkaffe - vi er snart fremme. Landingshjulenes berømte bump lyder - vi ruller hen ad landingsbanen. 11 timer er gået. Endelig er vi fremme til bestemmelsesstedet, Bangkok. Jeg nåede ærgerligt nok ikke at få sagt farvel til min sidemand, han forsvandt som lyn og torden - hvorfor? Selvfølgelig - jeg havde glemt han var ryger, nu stod han sikkert som en af de første i køen for at komme ud af flyet!!