Lørdag d. 15. Februar 2003

2.Dag.
Ankomst til Bangkok.
Klokken var nu 7.30 lokal tid.  Jeg havde udfyldt et stykke indrejsepapir med forskellige oplysninger i flyet, de blev nu indtastet i en computer, og et kopi blev hæftet i passet - nu skulle transportbåndet hvor kufferten fra flyet kom bare findes, derefter gennem tolden og ud. Vi blev modtaget af en lokalguide og en guide fra Alletiders Rejser som hed Bo. Efter vi alle var blevet samlet sammen blev vi fulgt ud til en ventende bus. Varmen slog os kraftigt i møde ligeså snart vi kom ud af Ankomsthallen - jeg havde for meget tøj på. Vi skulle direkte til vores hotel Rembrandt. På vejen ind til byen fik vi forskellige praktiske oplysninger.

Hotel Rembrandt.
Rembrandt Hotel Det tog omkring 40 minutter at køre ind til vores hotel og jeg fik tildelt mit værelse med det samme. Værelset var af rimelig standard, det vil sige der er hvad der skal være.  Jeg fik pakket lidt ud, fik fundet ud af hvordan saftyboksen fungerede, derefter blev jeg barberet, tog mig et forfriskende bad. De korte bukser, en let T-shirts og sandalerne blev fundet frem. Der var tid nok til at lave mig en stærk kop kaffe og jeg checkede lige om cognacen var af rimelig kvalitet.

Informationsmøde.
Jeg skulle til informationsmøde på noget der hedder Admiralens Pub som ligger på samme gade som hotellet, Soi 18 Sukhumvit Road. Her mødte jeg en af Alletiders guide som hedder Line, vi var sammen på rundturen til det nordlige Thailand. Vi havde under turen delt tømmerflåde, hestevogn og hvad ved jeg - det var et rigtig hyggeligt gensyn. På informationsmødet kom en skrædder som hed Danny, han præsenterede en lille kollektion af herretøj som han tilbød at sy, vi var velkommen i hans butik som lå lige ved vores hotel, man kunne få syet et sæt tøj i løbet af 24 timer.

Bo fortalte lidt om hvordan man fandt rundt i byen og andre praktiske oplysninger, derefter introducerede de ture som var på programmet i dag og i morgen. Det var ture jeg havde været på, og jeg havde allerede bestemt mig hjemmefra at jeg ville tage til amuletmarkedet på egen hånd. Efter informationsmødet gik jeg over på Alletiders kontor som ligger på samme grund som Admiralen. Her sad der tre thailandske guider, jeg forklarede hvor jeg ville hen og at jeg ville tage Skytrain ned til floden og derpå sejle op til Amuletmarkedet. De synes at min valgte rute var fornuftig og givetvis også den hurtigste, og en af pigerne skrev navnet ned på det selskab jeg skulle sejle med og det sted jeg skulle stå af flodbåden.

Oliemassage.
Jeg havde dog besluttet at jeg ville finde et sted og så få en gang oliemassage, for at få stivheden fra den lange flyvetur ud af kroppen. Jeg fandt også et sted - ih hvor var det afslappende, jeg var ved at falde i søvn flere gange. Jeg gik også derfra med gummiknæ, hold da helt k..., det kunne mærkes at jeg ikke havde sovet i snart 24 timer. Det var måske ikke så smart alligevel. Nå videre - jeg tog Skytrainet fra Asok station, skiftede på Siam station, hvorfra jeg tog det sydgående tog til Taksin station. Derfra var der to minutters gang ned til floden.

Sejltur på floden Chao Phraya.
Ad Chao Phraya floden mod Tha Maharaj Jeg skulle sejle op ad Chao Phraya floden ("Ophøjede herskerinde, Vandenes moder" som de lokale kalder den) op til noget der hedder Tha Maharaj. Solen skinnede fra en skyfri himmel, pudsigt at tænke på at, da jeg sejlede her i November, piskede regnen ned og i flere af husene langs floden, stod vandet ind over dørtærsklerne, nu stod de samme huse hævet mere end to meter over vandspejlet. Sejlturen op ad floden var en dejlig tur, den varede omkring en halvtimes tid.  Jeg havde købt en flaske vand ombord, men den forslog ikke rigtig, det var meget varmt nu. Så min første handling efter jeg var gået fra borde, var at købe mere vand.

Amuletmarkedet.
Jeg fandt hurtigt amuletmarkedet, det var nu ikke så stort som jeg havde forventet. Det viste sig at det lå lige nord for Grand Palace. Jeg fik handlet mig frem til en Buddha-figur til min datter, og af to omgange fandt jeg et par amuletter, som jeg synes var værd at tage med hjem. Dem jeg købte amuletterne af, fortalte mig at de var "velsignet" af munke. Jeg gik derefter lidt rundt i nabolaget men, jeg besluttede mig for at vende næsen mod mit hotel.

Modsat vej tilbage.
Nana Station eller station nr. 3 på den østlige linie Jeg sad lidt nede ved floden på et skyggefuldt sted og ventede på at min båd skulle ankomme. Den dukkede op efter ti minutters tid. Vi sejlede tilbage ad samme vej. Jeg stod af ved Taksin station, kørte til Siam station hvor jeg skiftede til det østgående tog, jeg havde besluttet mig for at stå af ved Nana station, hvor jeg vidste fra sidste gang jeg var i Bangkok, at der lå en Internetcafe. Jeg fik sendt de første hilsner hjem til venner og familie. Det er nemt, effektivt og hurtigt. Efter jeg var færdig med skriveriet, besluttede jeg at gå resten af vejen til mit hotel.

Varmt bad.
Da jeg kom tilbage til mit hotel var det af med det svedige tøj i en fart og ud i badet. Jeg stod i hvert fald temmelig længe under bruseren. Dejligt at få tørt tøj på igen - derefter en stærk kop kaffe og så en stiv cognac. Jeg skulle til velkomstmiddag på Admiralens pub kl. 19. Klokken var kun 17.10, så jeg havde god tid. Jeg lagde mig ned og kiggede fjernsyn. zzzZZZZ.

Velkomstmiddag.
Jeg vågnede med et brag - klokken var 19.10 - satans også - vand i hovedet og ud af røret. Nu var der ikke sket den helt store ulykke, de havde lige sat sig til bords. Den stod på thailandsk buffet, ikke det helt store sus, men ok. Jeg sad sammen med rejseleder Line, og vi snakkede lidt om vores tur til det nordlige Thailand, og om hvilken steder vi gerne ville rejse til.

Middagen sluttede ved nitiden, og da der ligger et aftenmarked i nærheden, på Sukhumvit Road, besluttede jeg mig til at gå ned for at kigge lidt, måske kunne jeg gøre en god handel, eller også bare trække tiden lidt ud, inden jeg gik i seng. Jeg havde ikke lyst til at handle, så jeg gik ind på en bar af den stille slags (Girlifree), for at få mig en Singha øl inden jeg gik hjem i seng. Vi skulle tidligt op - Ayutthaya stod på programmet.

Sidst opdateret : 06. oktober 2005
Dag 1 Rejsedagbog Dag 3