Ankor civilisations religion.

Siden de tidligste tider, har Khmererne accepteret to store religioner fra Indien, Hinduismen og Buddhismen, hvor den førstnævnte var mest populær. Hinduismen spillede en stor rolle i Khmer civilisationen, som Angkor kongerne tog til sig som et koncept af deva-raja ("Gudekonge"), hvor kongen fik stor agtelse som en inkarnation af guden Shiva, en suveræn Hindu guddommelighed, der blev betragtet som en beskytter.

Dedikeret til guden.
De fleste templer i Angkor riget var dedikeret til enten guden Shiva eller guden Vishnu. De troede at templerne var det hellige hus for den højeste gud, templerne var omhyggeligt bygget med den fineste kunst, og råmaterialet som blev brugt var de evige sten. Mange imponerende skulpturer af stor håndværksmæssig karat skulle beskytte om stederne.

Den anden religion som Khmererne respekterede var Buddhismen fra Mahayana , en sekt som kom ind i regionen næsten samtidig med Hinduismen, Buddhismen var imidlertid mindre fremtrædende.

Religiøse grundpiller.
Både Hinduismen og Mahayana Buddhismen spillede en vigtig rolle som en politisk, religiøst og filosofisk grundpille i den Khmeriske civilisation, fra hvilken kongen var respekteret som en "Gudekonge" (reva-raja). Denne ideologi gjorde kongen i stand til at regere over landet, som den absolutte hersker med suveræn åndelighed over sit folk, og på den måde forstærke enigheden i kongeriget. Skiftende konger var i stand til at mobiliserer en stor arbejdsstyrke at tjene hæren, og til at vedligeholde overrislingssystemerne og ikke mindst til at bygge de talrigrige enorme templer.

Ny trosretning.
Det var ikke før i det 13. århundrede, at Theravada Buddhismen fra Sri Lanka blev introduceret for Khmererne at den blev mere fremtrædende for det kongelige hof og den lokale befolkning. Læren om Theravada Buddhismen ødelagde direkte Khmerernes oprindelig tro, som følge der af lærte folk at søge egen indsigt og forkaste de verdslige ting. Med den lære, ændres folkets holdning ikke bare til de hinduistiske guder men også til "Gudekongen". Det førte til en gradvis svækkelse af riget , som endelig kollapsede i begyndelsen af det 15. århundrede.

Det Khmeriske folk synes at være lydige studenter, som man ikke troede ville tvivle på den religiøse lære af de originale doktriner. Det kan ses i Khmerhistorien at religionerne som hinduisme og buddhisme ikke blev opdelt i undersekter i Khmerriget, som de blev i mange andre civilisationer.

Overtro.
I tillæg til Hinduismen og Buddhismen, havde Khmerfolket deres egne lokale tro, så som lokale guder, forfædrenes gode ånder såvel som onde ånder. Der findes ingen inskriptioner og skrifter der beskriver denne tro, ikke desto mindre kan det findes udbedt selv i det moderne Cambodia, specielt i de fjernt liggende landsbyer. Denne tro er gået fra generation til generation fra mund til mund.

Sidst opdateret : 06. oktober 2005