Fredag d. 21. November 2003

2.Dag. Guatemala City - Antiqua.
Jeg troede jeg skulle sove hele natten men godaw du, der lå et Diskotek tæt på de larmede højlydt til kl. 2, endelig faldt jeg i søvn. Men kl. 4 var den gal igen denne gang var det barnegråd der vækkede mig. Jeg faldt da heldigvis i søvn igen, men kl. 6 røg jeg op i siddende stilling - et kæmpefly drønede lige over hotellet, lufthavnen lå ikke ret langt væk. Jeg blev sgu sur og stod op, så kunne det også være lige meget. Jeg tog mig et bad og blev barberet, derefter rokerede jeg lidt rundt på mit tøj i kufferten.

Jeg satte mig og fortalte min dagbog om alle mine fortrædeligheder jeg havde været udsat for på rejsen indtil nu. Kl. 7 var der morgenmad, dejligt med en frisklavet omelet, en varm kop kaffe og en bolle. Efter morgenmaden gik jeg en tur rundt om husblokken, det var faktisk lidt koldt, så jeg det var godt jeg havde en varm jakke på, Guatemala City ligger i 1500 m. højde, så det er forklaringen.

Parque Central.
En af de smukke patioer i Parque Central Vi kørte fra hotellet 8.30 vores første stop var Parque Central i den gamle bydel (Zone 1). Pladsen er byens historiske centrum, på pladsen står en skulptur hvori der brænder en "evig" flamme, skulpturen er tilegnet ofrene for den nu afsluttede borgerkrig. Vi besøgte Palacio Nacionale. Paladset blev bygget af Diktatoren Jorge Ubrico og indviet i 1944. Byggestilen er en blanding af kolonistil og nyklassicisme. Bygningen har tidligere været brugt af regeringen, men er nu ved at blive omdannet til museum. Vi måtte igennem en sikkerhedskontrol, inden vi slap ind. Oppe over trappen som vi gik op ad var der nogle store malerier som skildrede nogle historiske scener. Der var to meget smukke patio, smukt beplantet og med hvert et springvand. Der var et meget smukt rum med blyindfattede farvet glasmosaikker, det vil sige der var nogle hvor glasset var ufarvet? Det skyldtes at der under borgerkrigen var sprunget en bilbombe lige uden for paladset og det var gået ud over nogle af mosaikkerne. Så for at minde folk om borgerkrigen og disse tåbeligheder, valgte man at restaurere dem på denne måde.

Catedral Metropolitana.
Catefral Metropolitana Domkirken Catedral Metropolitana ligger også ud til pladsen. Den blev bygget mellem 1782 og 1815. Den er en solid og forholdsvis lav bygning, bygget til at modstå jordskælv. Den har da også "overlevet" de store jordsælv i 1830, 1917 og 1976. Kirken er udsmykket med mange kunstværker som blev medbragt fra den tidligere hovedstad Antiqua. De 14 malerier som hænger på væggene er udført af den berømte mexicanske maler Pedro Ramirez. I kirkens kælder ligger mange prominente personer begravet. Den mest kendte fra nyere tid er Biskop Juan Gerard som blev myrdet i 1998, formodentligt af militæret, fordi han havde udgivet en rapport der anklagede militæret for at stå bag en række alvorlige forbrydelser.

Mapa de Relieve.
Catefral Metropolitana Derefter kørte vi til Mapa en Relieve som ligger i Zone 2. Der er en stor topografisk model af Guatamala, modellen er fra 1905 og dækker et areal på 40 x 80 m. Hele herligheden kunne beskues fra to udsigtstårne. Solen havde nu taget godt fat og tørsten havde meldt sig. Uden for var der opstillet en række boder, da jeg ikke havde fået vekslet til den lokale valuta fik jeg "lov" til at købe 2 flasker vand for 1 $. Det var tiltrængt at få nogle slurke koldt vand. Vi kørte videre mod byen Antiqua.

Casa Santa Domingo.
Casa Santa Domingo's reception På vejen mod Antiqua gjorde vi holdt ved Casa Santa Domingo som er et hotel som er bygget på ruinerne af en gammel kirke og et kloster, som blev totalt ødelagt under det store jordskælv i 1773. Ja man har oven i købet brugt en del af de gamle sten som byggematerialer. Jeg syntes at resultatet var smukt, men jeg er ikke sikker på at jeg kan lide ideen, måske er det lidt for kommercielt. Her lå en gang Guatemalas største kloster. Byggeriet begyndte omkring 1540 og der blev tilføjet en Katedral omkring 1680. Det store jordskælv i 1773 bevirkede at Santiago som Antiqua hed på den tid, og som var Guatemalas hovedstad blev flyttet hvor landets hovedstad nu ligger. Under besøget passerede vi hvad jeg først troede var et alter, men det viste sig at være hotellets reception. Bagved hotellet findes ruiner fra det gamle kloster, samt et lille museum. Der var også et "frilufts alter", under vores besøg var der nogen der var i gang med at pynte området op med blomster til et forestående bryllup.

Byen Antiqua.
Templo y Convento La Merced - konditoren har været på spil Vi nåede frem til selve Antiqua, vi parkerede i udkanten fordi vi ikke måtte køre ind i byen. Til fods passerede vi det gamle fængsel, og videre ned til vi nåede den gule kirke, Templo y Convento La Merced. Kirken er bygget i 1767, det må siges at være bygget solidt, fordi den har overlevet de to  jordskælv i 1773 og hvad der ellers har været af den slags siden hen. Kirken er så rigt udstyret med hvidmalet stukarbejder, at jeg da jeg så det, kom til at tænke på om en af byens konditorer havde været på spil. Smag og behag er forskellig.

Convento Santa Catalina.
Caonvento Santa Catalina - med sit klokketårn Ned gennem 5. Avenida Norte, det er en smuk brolagt gade med en række smukke huse, Gaden bliver også kaldt Calle de Arco. Her ligger Convento Santa Catalina som er fra omkring 1600 tallet, der var et nonnekloster som fik bygget det bueformet klokketårn i 1694. Via den kunne nonnerne passere uset over til deres hus på den anden side af gaden. Vi besøgte også et overdækket marked som har indgang i samme gade, det blev drevet af et mayakollektiv, her solgte de deres meget forskelligartet smukke håndarbejder. Jeg fik kig på en maske som kostede 75 quentzales, men vi havde endnu ikke haft lejlighed til at få vekslet penge, så det måtte vente.

Veksle penge.
Næste mål var en bank ned ved Parque Central. Uden for banken stod en bevæbnet vagt med sin pumpgun! Han så drabelig ud, ja han lignede en der skød først og spurgte bagefter. Det skulle vise sig at være ganske almindeligt overalt i Guatemala, så snart der var noget med værdier, så stod der bevæbnede vagter. Ha ha - jeg kunne lige se den hjemlige guldsmed med en maskingeværs rede udenfor sin butik. For at kunne få vekslet penge skulle man vise sit pas. Vi stod alle pænt i kø for at få vekslet, Jørgen og Susan havde ikke fået deres pas med, så jeg måtte om i køen en gang til.

Det var spisetid, menuen stod på bøf af en af slags, og så en flaske af den lokale øl Gallo, en fremragende øl for øvrigt.

Bussen er væk.
Efter vi havde spist skulle vi køres til vores hotel. Jeg gik sammen med Jørgen og Susan op til det sted vor bussen var parkeret. Den holdt der ikke længere? Jamen - jamen. Jeg aftalte med Susan og Jørgen at jeg ville gå tilbage til vores spisested, for at se hvor de andre var blevet af, og så evt. komme tilbage efter dem. Jeg mødte vores guide Peter på vejen, han sagde at han ville hente dem, og at resten af holdet ventede nede på Parque Central. Peter kom tilbage lidt senere og sagde han ikke kunne finde Susan og Jørgen, det viste sig at også Lis den gæve dame fra Bornholm manglede.

Hotel Villa Antiqua.
Til slut blev man enige om at resten af holdet kørte til hotellet, så ville Peter lede efter dem der manglede. Vi ankom til vores hotel 10 min. senere. Efter en irriterende sendrægtig procedure fik jeg endelig udleveret min nøgle, jeg greb min kuffert trods protester fra en af hotelpersonalet, jeg fortalte ham i utvetydige vendinger at jeg ville ind til byen igen, og gerne imens det var lyst, så jeg havde bestemt ikke tid til også at vente på at min kuffert kom. Jeg fandt hurtigt mit værelse, fik lidt vand i hovedet og skiftet tøj og så ud af røret igen .

Tilbage til Antiqua.
Jeg havde fået et kort over byen i receptionen, så jeg spadserede ind til byen igen.  På Parque Central spillede et messingorkester latinamerikansk dansemusik. Det sad jeg og lyttede til en halv times tid, inden jeg gik op ad 5. Avenida Norte, til markedshallen for at finde den maske jeg havde set tidligere på dagen. Jeg kunne ikke finde den igen, så måske den var solgt i mellemtiden. Nå - pyt jeg finder nok en anden maske senere på turen. Næste mål var Internetcafeen som lå længere op ad gaden, her fik skrevet en del mails til slægt og venner. Efter den omgang havde tørsten meldt sig, så jeg fandt den nærmeste cafe og bestilte mig en kold Gallo.

Restauranten som jeg ikke kan huske navnet på  Sulten havde meldt sig så jeg fandt en restaurant i parallelgade helt oppe ved Templo y Convento La Merced. Jeg bestilte en gang Tandori-kylling med ris, værten fortalte mig det nok tog en halv time inden den ville være klar, det var ok. Jeg drak en øl (Gallo) og læste i en turistbrochure i ventetiden. Maden var ganske udmærket og det hele kostede omkring 60 kroner omregnet. På restaurantens vægge hang der et utal af fotos, alle af tidligere gæster, så på et tidspunkt kom værten og spurgte om han også måtte tage et af mig - selvfølgelig.

Det var tid til at vende næsen hjem mod Hotel Villa Antiqua, klokken var 22.30. Jeg fandt en lille kiosk på vejen hjemad, her købte jeg nogle drikkevarer til morgendagen. Jeg tog mig et varmt bad og kravlede træt i seng, det havde været en lang dag - godnat.

Sidst opdateret : 07. oktober 2005
Dag 1 Rejsedagbog Dag 3