Søndag d. 30. November 2003

11. Dag Chetumal - Cancun.
Det var en meget træt Mogens der stod op. En larmende musik og en monoton baslyd holdt mig vågen til kl. 2.30. Desværre vågnede jeg igen kl. 5, her lå jeg så og roterede til klokken var halv syv. Så gad jeg ikke det mere, op og i bad, pakke kuffert og ud på gangen med den, jeg var klar til afgang.

Morgenmad.
Jeg gik ned til morgenmaden. Hold da op, hvor var der mange mennesker i restauranten, jeg måtte gå rundt for at lede efter en plads, til sidst fandt jeg en nede i den fjerneste krog. Der var næsten ingen mad på fadene, jeg var heldig at finde et par skiver kartofler, lidt røræg, og en skive ristet brød, jeg fandt også en gnalling der skulle forestille en croissant, dertil en kop kaffe. Fadene blev rippet ligeså hurtigt som de blev båret ind. Efterhånden tyndede det dog ud i antallet af gæster, så det lykkedes mig at få en croissant mere.

Gæstebog.
På et tidspunkt kom en af tjenerne og spurgte om jeg ville skrive i deres gæstebog. Det var jeg da lige i humør til, så jeg skrev kort og godt på dansk: Yderst ringe, for mange mennesker og for lidt mad. Venlig hilsen Mogens Denmark. Han sagde mange tak og så glad ud. Det syntes jeg nu bestemt ikke han havde grund til - nå han forstod jo heller ikke dansk.

På vej mod Cancun.
Et stop på vejen et guds forladt sted Vi kørte fra Chethumal ved halv ni tiden, mod vores bestemmelses sted Cancun. Der lå omkring 360 km. kørsel foran os. Da jeg ikke havde sovet ret meget i nat, varede det ikke ret længe før jeg faldt i søvn. Jeg nåede at få et par timer på øjet inden jeg vågnede, det var ingen skade til. Vi gjorde lidt efter et stop ved en tankstation, her købte jeg en is og nogle vafler, samt en flaske vand. Vi kørte vel en times tid mere, inden vi var fremme ved vores bestemmelsessted. Melia Turquesa Hotel hed vores hotel, det ejes af en stor spansk hotelkæde.

Hotel Melia Turquesa.
Det regnede kraftigt - og med svag torden i baggrunden, men en smuk udsigt Jeg fik hurtigt tildelt et værelse, som var med udsigt ud over havet. Her skulle jeg være de næste tre dage, hotellet var med All inclusive, hvilket vil sige al mad og drikkevare var med i prisen. For at personalet kunne se at vi havde betalt for det hele, fik vi et blåt plastik bånd om håndledet. Vel man jo kan kun spise sig mæt og hvem gider drikke til man går omkuld? Jeg pakkede ud, det kunne endelig svare sig at lægge tøjet ind på hylderne så det var nemmere at finde igen. Sulten havde meldt sig, så jeg gik over i restauranten for at spise en sen frokost. Den stod på kalkun og kylling samt grøntsager der var kogt perfekt, dertil en øl. Jeg sad sammen med Maibritt og Claus, de havde endnu ikke fået tildelt deres værelse, det manglede at blive gjort rent. Senere kom Ketty og Hans til, de slog sig ned ved samme bord. Vi sad og småsludrede, de fortalte blandt andet om de mange gange de havde været på Cuba.

Farvel til Peter.
Jeg gik lidt rundt og kiggede på hotellets faciliteter, der var et stort flot hotel. Jeg fik også sagt farvel til vores guide Peter, han skulle tilbage til Mexico City for at tage imod det næste rejsehold. Det var faktisk halvkoldt, vejret var kedeligt, det regnede og blæsten var hård. Jeg troede at Mexico hørte til de varme lande - nå måske bliver vejret bedre i morgen, men ellers bliver det når vi skal hjem. Da det ikke var udendørs vejr gik jeg ind i baren, her stødte jeg på Karen, Susan og Jørgen. Der sad allerede et par store eftermiddags branderter, klokken var ikke mere en halv fire, de holder garanteret ikke til solnedgang. Jeg aftalte med Anette, Susan og Jørgen at vi skulle mødes i lobbyen kl. 20, og så spise aftensmad sammen. De havde før øvrigt også bestilt bord til os i morgen aften kl. 19 nede i restauranten ved stranden. Efter en enkelt øl gik jeg op på mit værelse for at tage et bad og noget varmere tøj på. Resten af tiden, indtil det var spisetid, gik med at kigge fjernsyn.

Vi var samlet et par stykker til en stille en Aftensmaden bestod af en velforsynet buffet, der manglede heller ikke noget hvad angik desserter (kager) og frugt. Der var selvfølgelig rød og hvidvin til maden. Efter maden sluttede vi af med en enkelt øl nede i baren, inden det var tid til at sige godnat. Baren var for øvrigt velbesøgt.

Sengetid.
Efter jeg havde børstet mine tænder, lagde jeg mig på sengen og kiggede fjernsyn, det vil sige jeg tog en kanalrundfart, inden jeg slukkede og lagde mig til at sove. Jeg havde mærkelig nok ingen problemer med at falde i søvn.

Sidst opdateret : 07. oktober 2005
Dag 10 Rejsedagbog Dag 12