Med bus til Korat

Jeg havde stillet mit vækkeur til at ringe, så jeg missede ikke min morgenmad i dag. Efter jeg havde checket ud fra mit hotel, fangede jeg en taxi gå gaden. Jeg bad ham køre mig til Mor Chit bus terminal. Han læssede mig af udenfor terminalen. Inde i hallen sad der en dame i en slags reception, jeg spurgte om vej til billetlugen til Korat, hun gav mig nummeret på billetlugen, så det var bare at bede om en billet til en Vip bus. Jeg var heldig fordi den kørte om en halv time. Egentlig hedder byen Nakhon Ratchasima, men alle kalder den for dens gamle navn Korat. Byen ligger ca. 260 km. nord for Bangkok.
VIP bussen ankommer Med grisebil i Korat

Med VIP bus til Nakhon Ratchasima.

Et kig ud af bagenden af en grisebil

Jeg var selvfølgelig eneste turist ombord, bussens stewardesse serverede flere gange et glas med cola, jeg fik også en tørkage og senere noget frugt. Jeg var lidt træt i dag, fordi jeg faldt i dårligt selskab i går. Jeg havde lidt ondt i håret, jeg må passe på fremover, med hvem jeg falder i selskab med, men det var altså dem der lokkede.
Bussen var behagelig at køre med, og jeg fik da også en lille lur.

Hotel Korat.
Jeg havde på forhånd booket et hotel hjemmefra, så da jeg nåede frem til Korat, tog jeg en tuktuk til mit hotel. Mit værelse var udmærket, og der stod frisk frugt på bordet som velkomst. Jeg bestilte en bil med chauffør til i morgen, nede i receptionen, så måtte jeg se hvad omegnen har at byde på.

Statuen af heltinden  Khunying Moh Suranari
Jeg spadsere lidt rundt i kvarteret og besøgte blandt andet det store torv hvor statuen af heltinden  Khunying Moh Suranari står.
Khunying Moh var gift med viceprovinsguvernøren i begyndelsen af 19. århundrede, da prins Anu af Vientiane (Laos) førte sin hær ind i Korat. Byen blev besejret, og prinsen truede med at tage beboerne som slaver. Khunying Mo samlede byens kvinder, sammen arrangerede de et gevaldigt drukgilde med de laotiske soldater. Senere under festen slog de så laoterne ihjel. Prins Anu, der i mellemtiden var taget på togt mod Saraburi, blev tvunget til at trække sine stærkt reducerede styrker tilbage til Vientiane
Der er mange thaier der tilbeder hende.

Jeg fandt et sted at spise, inden jeg tog tilbage til mit hotel. Jeg syntes tiden gik hurtigt.