Med fly til Xiang Khuang

Jeg reserverede et værelse igen for en dag på Haysoke Guest House, deres chauffør kørte mig til Vientiane Airport og han ville komme og hente mig når jeg kom tilbage fra Xiang Khuang. Indenrigsterminalen og indcheckningsskranken var temmelig primitiv.
De "små" vandfyldte huller er bombekratere fra de amerikanske fly Bagagen læsse af flyet

Vi fløj over et arret landskab, der stadig var præget af amerikanernes hensynsløse bombning af denne provins.

Mellem 1964 og 1973 foretog USA omkring 580.000 missioner over Laos og kastede omkring to tons (2.000 kg) bomber per indbygger i Xiang Khuang-provinsen, området var et såkaldt free fire zone, hvilket vil sige at det ikke var nødvendigt at få tilladelse fra flybaserne, for man bombede eller beskød befolkningen. Da man af hensyn til besætningens og flyets sikkerhed ikke må lande et fly med bomber, blev området også brugt til at dumpe den bombelast, der ikke var blevet kastet under et togt. Da amerikanerne trak sig ud af Indokina i 1973, var hovedparten af indbyggerne enten flygtet eller tvunget væk, alle byer ødelagt og med dem de mange smukke templer.

Flyveturen tog ca. 40 minutter.

Adidas NMD XR1 Sneakers Nike Free 5.0 Running Shoes Adidas Superstar Shoes Adidas Superstar Shoes Nike Air MAX 2017 Nike Air MAX 90 Nike Air Max 90 Nike Air Max 2017 Shop Supra Footwear Official Site Adidas Ultra Boost Shoes Nike Air Max Adidas Ultra Boost Uncaged Cheap Sale Billig adidas NMD Verkauf Nike Air Max 2016 Stephen Curry Shoes Adidas Stan Smith Foot Locker Air Jordan 11 Adidas Stan Smith Adidas NZ Nike Air Max 2015

Min ankomst.
Velkommen til Xieng Khuang Airport Hotellet jeg boede på - Hotel Maly
Var Vientianes indenrigslufthavn primitiv, så vil jeg kalde denne lufthavns terminal for et lille skur. Da jeg kom indenfor blev jeg registreret hos to alvorligt udseende mænd i uniform, mine data fra mit pas blev ført ind i et "stilehæfte", inden jeg fik lov til at hente min bagage. Udenfor ventede der en flok der gerne ville have mig til at bo netop på deres hotel. Jeg fik vist nogle billeder og en prisliste så jeg accepterede tilbudet fra Hotel Maly. Uf det var noget af en omvæltning at komme fra de 32 gr. C og så op i det bjergrige nord, her var kun 15 gr. C, så der blev skiftet til lange busker, og en trøje.

Efter jeg havde droppet min bagage på mit hotelværelse, aftalte jeg med receptionen, en heldagstur i morgen, ud til alle 4 områder med krukker samt to landsbybesøg.

I omegnen.
Et hus på pæle ude i søen Det er et nyt hus der bygges
Jeg gik mig en tur i omegnen, men der var ikke meget at se, det hele virkede meget landsbyagtigt. Jeg fandt dog en restaurant nede ved en sø, jeg var den eneste gæst, så det blev til en stille øl.

Tilbage til hotellet.
Ud over mig, var der kun en fransk familie, to voksne og to børn, der boede på hotellet, så her var meget stille. I hotellets lobby var der opstillet et TV med en tilhørende DVD afspiller, jeg blev anbefalet at se en DVD med titlen: The Raven, jeg fandt hurtigt ud af den var relateret til området.

The Ravens.
The Ravens var alle frivillige piloter der havde deres erfaring som de såkaldte FAC, i Sydvietnam.  Som følge af internationale traktater blev The Ravens udskilt fra US Airforce. De var iført civilt tøj og opererede fra små området rundt omkring i Kongedømmet Laos.  De havde hver især en dækhistorie som forklarede deres tilstedeværelse i landet, men der var vist ikke ret mange andre der troede på disse historier, ud over dem i US Airforce hovedkvarter. De fleste af The Ravens vidste meget lidt om hvad de frivilligt var gået ind til, ud over at det var hemmeligt, spændende og langt væk fra det bureaukratiske og politiske regler for engagement i Sydvietnam.

Deres mission.
Piloterne fløj i små langsomme Cessna fly, deres opgave var at finde bombemål, markere stedet med fosfor røgraketter, tilkalde bombefly som så kunne bombe det markeret mål. Deres opgave var også at blive og kontrollere operationen og observere og vurdere resultatet. Et fælles problem var at de fløj langsomt og lavt, at de var meget sårbare over for beskydninger fra jorden. Det kostede mange livet, de var ravnene, som udkæmpede en hemmelig luftkrig i Laos jungle, glemt af næsten alle

Efter jeg havde set filmen , gik jeg ind i restauranten hvor jeg indtog min aftensmad, bagefter gik jeg i seng og læste lidt i min medbragte bog, inden det var tid til at sove.