At rejse med bus i Thailand

Nu skulle man ikke tro at man bare praje en taxi på gaden og siger til chaufføren: Take me to the bus station, please. Ha ha - hvis han forstår så meget engelsk, ville han straks spørge dig: Which one?  Der findes f. eks. hele fire bus terminaler i Bangkok og i mange af de større thailandske byer findes der sommetider mere end en bus terminal. Så det gælder om at checke hvilke bus terminal din bus afgår fra.

Bangkoks Busterminaler

Den nordlige og nordøstlige bus terminal.
De ligger på Kamphaeng Phet 2 Road, ikke langt fra Chatuchak Market, også kendt som "MOR CHIT". Herfra afgår alle busser til det nordlige og nordøstlige Thailand. Det omfatter blandt andet Chiang Mai, Chiang Rai, Sukhothai i nord, og Korat, Khon Kaen, Udorn Thani, Si Saket and Ubon Rachathani i det nordøstlige.

 
The Eastern Bus Terminal.
Den ligger ved Sukhumvit Road på Soi 40 modsat Soi 63 (Ekamai). Destinationerne er den østlige del, så som Chonburi, Pattaya, Rayong og Trat. Skytrain kører for øvrigt ud til Ekamai.

The Southern Bus Terminal.
Den ligger på Borommarat Chonnani Road, omkring 2 km. fra Pinklao Bridge. Sammen med afgange af busser til den sydlige del af Thailand  (Hua Hin, Phuket), afgår der også busser til de vestlige provinser, som Nakhon Pathom og Kanchanaburi.

Bus typer

Tre hovedtyper.
Der findes tre hovedtyper af busser som kører fra og til Bangkok.

Den orange.
Den billigste og langsomste er den orange farvede statsejet bus, den har ingen airconditions. De stopper i hver eneste landsby og samler op og sætter passagerer af , hvor det nu skal være.  Det er en stor mulighed for at opleve lokalkoloritten, det går ganske langsomt og er ikke særlig komfortabelt.

Den blå.
De blå buser drives både af privatejet selskaber og af Staten. De har aircondition, stopper ikke så tit og er mere komfortable. de kører mellem de større byer. De blå "første" klasses busser, har toilet ombord, til forskel fra de normale.

VIP bussen.
Til sidst er der "VIP" busserne. De er absolut anbefalingsværdige for de lange ture til for eksempel til Chiang Mai eller Phuket. De har selvfølgelig aircondition og bedre benplads.
Prisen er absolut fornuftig efter vores vestlige målestok. Som en grov tommelfingerregel koster det omkring 1 Baht pr. kilometer for en "VIP" bus og omkring det halve for en blå standard aircondition bus.

Busser i provinsen.
Der er afgår utallige busser til alle hjørner ad Thailand og i de allerfleste byer er der en busterminal. I Bangkok findes der som sagt 4 hoved busterminaler (syd, vest, nordøst og nord). Den største er også kaldet "Mor Chit". Busser som afgår fra denne terminal, kører til det nordøstlige Thailand også kendt Isan.

Den gamle "Mor Chit".
Den gamle "Mor Chit"  var berygtet for sin permanente kaos. Der var konstant trafikpropper inde i busterminalen, på grund af overbelastning. Mens passagererne stod og ventede med afgangsstederne, ankom busserne i vild forvirring, og der var ingen der vidste om deres bus var forsinket. Informationssystemet som skulle hjælpe passagererne, bestod af en mand som råbte i en højttaler, selvfølgelig kun på
thai.

Den nye "Mor Chit".
I 1999 blev et nyt " Mor Chit" bygget. Projekt "Mor Chit" blev designet som en central terminal, der forbandt Skytrain, Metro, busser fra provinsen, Bangkoks offentlige busser, ekspresway og lufthavns check-in faciliteter. Den blev bygget på samme sted, men meget mere moderne og med aircondition. Det er en toetagers bygning som både er større og renere. Billetter til Isan afgange købes på 2. etage, det er ikke nødvendigt at booke plads i forvejen, undtagen under "SONGKRAN" festivalen, så er reservation et krav.

Bus terminal

I hver by er den er en bus terminal, mange har en indlevering til bagagen og for de lange distancer bliver der gerne sat et klistermærke på med navn på destinationen.  Dette gør det muligt at sætte bagagen på den rigtige bus. Der er dog ingen check mellem mellem bagage og ejer, når man når frem til endemålet. Nogle gange beder ham der modtager bagagen om 20 Bath får at "passe" på den, men det er ikke normal praksis, men det betyder at han passer godt på din bagage. Som regel deler han med chaufføren, måske bruger de pengene på cigaretter og alkohol, hvem ved?.

Hastighed og ulykker.
Bus ulykker sker af og til fordi chaufførerne kører for meget og hviler for lidt. Nogle bruger også stimulanser, så som amfetamins og lign. Sommetider stopper politiet en bus for et check, hvis der kun er en chauffør om bord, får bussen ikke lov til at fortsætte kørslen.

Busserne kører altid stærkt specielt ude på landet, de overhaler tit langsomkørende biler og motorcykler, selv når køretøjet er ude i højre kørebane, (husk der er venstrekørsel i Thailand) her har større biler første ret. Sommetider er der problemer mellem buschauffører fra de statslige og private kompagnier.

Aircondition og VIP busser.
Fra Bangkok til en provins by, afgår der VIP, Super VIP, Super VIP luksus busser. Der er forskellige slags busser: Airconditions , non airconditions, private bus kompagnier og statslige kompagnier.

Air-conditions bus

I Super VIP luksus busser er der kun tre sæder pr. række og sæderne  kan stilles lidt som en seng. Sommetider slukker chaufføren ikke for en film som kører hen over en fjernsynsskærm, selvom det er det er ved at være til til at sove, det samme gælder hvis der bliver spillet højt musik. 

I VIP busser er der en værtinde ombord, hun serverer mad og kolde drikke, når bussen forlader Bangkok. Om morgenen kommer hunde med servietter til at friske en op med. Ved natkørsel kommer hun  med tæpper til passagerne. 

Ordinære busser.
De ordinære busser som kører mellem de provinsielle byer, har som regel ingen aircondition.  De indbyggede fans fungerer kun når bussen kører. Hver gang bussen forlader en by, kører den langsom og hornet kalder for kunder. Disse busser er meget billige men meget langsomme.

provincial bus

I en ordinær bus er det chaufføren og konduktøren som styrer pengene for billetterne. En enestående oplevelse er at tage bussen under "SONGKRAN" festen. Festen kaldes også  "water festival". Thaierne  kaster masser af vand på hinanden. Vejret er meget varmt i april, så det er umuligt at lukke vinduerne i bussen, det gør bussen til et yndet mål.

 

Mange provins-busser har stadig har stadigt gulv af træ og sæderne er der efter. For udlændige med lange ben er turen ret ubehagelig, især under lange ture. Når bussen gør stop i et center, invaderer sælger af mad bussen for at sælge deres varer. Bussen stopper hvor det skal være, det sker at nogen betaler chaufføren for at stoppe ved en eller anden shop. Måske en mand fordi en ønsker at købe nogle sække ris og tinger om prisen, alt imens bussen og alle passagererne pænt venter til handlen er afsluttet. 

Endnu en ordinær bus bare i en anden farve

At rejse med en af de ordinære busser er en billig løsning, hvis man er på en budget rejse.

Lokal transport.
I de fleste byer i Thailand kører de såkaldte "grisebiler", de udgør en del af byens interne transportsystem.

provincial bus

I disse busser er der ikke garanteret en siddeplads, så hvis der ingen ledig siddepladser er, står man på bagklappen og klamrer sig til jernstængerne. Man prajer den på vejen, og trykker på stopknappen når man vil af. Man betaler til chaufføren eller hvis han har en hjælper når man står af. Problemet med denne type transportmiddel er at man skal være lokalkendt, for hvor kører den egentlig hen?

Sidst opdateret : 11. oktober 2007
Blandet Blandet Rejsevejledning for Laos