Søndag d.25. Januar 2004

8. Dag Nong Khai.
Et kig fra Skylab, mod de foran kørende Jeg vågnede omkring kl. 1.30 satans også, nå jeg kiggede lidt fjernsyn, Real Madrid og en anden spansk klub spillede fodbold. Da kampen var færdig lagde jeg mig til at sove igen. Jeg vågende først kl. 7 -  Hurra! Efter morgenbadet og morgenmaden var jeg klar til dagens oplevelser. Vi skulle ud og køre med nogle trehjulede motorcykler som de kalder Skylab. Det er en motorcykel som der er modificeret og sat et overdækket lad på. Der kan sidde fire mennesker i alt på ladet. Vi var 26 personer fordelt på 14 Skylab der kørte i en lang kortege, et festlig syn. Vi kørte rundt i Nong Khai en halv times tid. Det var ikke en by der imponerede med flotte bygninger, faktisk vil jeg betegne den som værende ret provinsiel.

Indisk Buddha Park.
Livet cyklus - her er endstationen  Vi skulle også besøge en park med mange buddhistiske skulpturer. Sala Kaew Koo som den hedder, er placeret ca. 3 km. uden for Nong Khai på "Nong Khai - Phon Phi - sai" vejen. Området omkring dette tempel er fyldt med store hinduistiske og buddhistiske beton-skulpturer. Der var en del af de indiske guder som jeg genkendte, Vishnu, Garnesh og abeguden Hanuman, men det var primært Buddha symboler og situationer fra Buddhas liv, fra han forlod sit hjem og til han opnåede oplysningen, der var beskrevet. Nogle af skulpturerne havde en anselig størrelse, blandt andet Naga, den syvhoved slange, som skærmede Buddha. Et andet interessant sted var et som de kaldte livscyklusen, der beskrev livets gang fra vugge til grav. Mange af statuerne havde en forklarende tekst som fortalte historien bag dem, uheldigvis var teksten kun på thai.

Luang Pu som oprettede denne park har også oprettet lignede parker andre steder i Asien, den første i sit eget hjemland Laos. I udstillingshallen er der nogle billeder af grundlæggeren af templet "Luang Pho Bunleua", og en stor samling af træ og bronze figurer. På 1. sal ligger det balsameret lig af ham, man kan lige skimte ham gennem de fedtede ruder, liggende under en glaskuppel. (Se billedserien i Billedarkiv)

Silkeforretning.
Den lille pige hjælper mor med at pakke ind.  Efter besøget i skulpturparken blev vi kørt hen til en silkeforretning hvor der blev solgt silke af en meget høj kvalitet og til en rimelig pris i forhold  til andre steder. Der blev der handlet rimelig meget, mange af mine medrejsende købte tørklæder og lign. som de ville bruge som gaver til dem der hjemme. Jeg købte da også et tørklæde til Sanne, nu må jeg håbe hun kan lide det. Da alle havde handlet færdig, blev vi kørt ned til byen igen. Vi skulle nu besøge hvad de kaldte Indochina markedet. Markedet er åben hver dag mellem 10 og 18. Her blev der faldbudt alskens ting fra Kina, Laos og Vietnam og selvfølgelig fra Thailand. Det var en blandet landhandel, jeg gik rundt et stykke tid, men der var intet der fristede mig. Vi havde aftalt at bussen kørte til vores hotel kl. 14, men dem der ville blive inde i byen måtte så selv finde hjem.

The Danish Baker.
Jeg var blevet godt sulten, så jeg gik hen og spiste min frokost hos "The Danish Baker". Jeg bestilte en Wienersnitsel, det var en ordentlig portion som selv jeg ikke kunne spise. Jeg sad og slappede af over en øl bagefter. Jeg gad ikke at tage tilbage til hotellet allerede nu, for på hotellet var der er ikke andet end et grimt og kedeligt swimmingpool. Da jeg havde drukket min øl, gik jeg på jagt efter en Internetcafe. Jeg var så heldig at finde et sted hvor der både var Internetcafe og oliemassage i samme hus. Der var ledige maskiner, men der var kun en massør og jeg kunne først komme til kl. 15. Jeg bestilte tid hos massøren og fik så sendt de sædvanlige e-mails. Jeg gik rundt og kiggede på markedet igen, jeg mødte nogle af svenskerne, de var på vej hen til den ventende bus. Det var meget varmt i solen lige nu, så jeg gik tilbage til skyggen hos The Danish Baker.

Jeg hedder Kaj.
Jeg satte mig uden for under en parasol med min øl. Der kom en mand og satte sig hos mig. Han præsenterede sig som Kaj og han var ejeren af restauranten. Jeg spurgte ham om han var bager. Nej det var han ikke, han var gammel sømand og havde sejlet i mange år som skibskok. Men stedet skulle jo hedde et eller andet. Kaj havde boet her i Nong Khai i syv år nu, og han blev der nok for altid. Han fortalte at han bagte friske rundstykker hver morgen, og i dag var det søndag, så serverede han flæskesteg med rødkål til aften. Det gjorde han altid hver søndag og det viste de danskere der boede her, så der kom altid mange for at spise. Jeg lovede ham at komme senere for at smage på hans flæskesteg.

Dig kender jeg.
Kaj gik ud i køkkenet for at sætte stegen i ovnen. Der kom en Skylab som satte en passager af lige ud for mig. Han stillede sin kuffert mit bord og sagde: Goddag - må jeg sidde ved dit bord? Selvfølgelig måtte han det. Han fortalte mig at han havde rejst rundt i Thailand siden 5. december. Jeg gættede hans alder til at være omkring de 70, men det sagde jeg ikke til ham. Jeg spurgte hvor længe han skulle være her i byen. En dag eller mange dage, hvem ved, det afhang om han kunne lide og være her. Pludselig siger han til mig: Jeg syntes jeg kender dig! Vel jeg syntes også der var lidt bekendt ved ham, men hvorfra vidste jeg ikke. øh - nære bekendte var vi ikke, men det viste sig at han boede i Rødovre, og jeg bor i nabokommunen Brøndby. Vi blev enige om at det måske var i Rødovre Centret vi havde set hinanden. Ja hvorfor ikke! Måske mødes vi igen ad åre i Rødovre Centret. Øh - har vi ikke set hinanden før? Joh - men hvor?

Oliemassage igen i dag.
Ser hun ikke også bister ud? Jeg gik lidt i tre, det var tid til at gå hen og få oliemassage. Det var en meget genert dame der masserede mig, hun kiggede nærmest væk hele tiden. Normalt plejede de fleste at sludre og spørge nysgerrigt hvor man kommer fra og osv. Hun kikkede mig ikke et øjeblik i øjnene, hun sagde ingenting, ja hun så nærmest sur ud. Tak skal Far ha', hvem mon havde tisset på hendes sukkermad. Først efter en halv times tid tøede hun lidt op. Hun kunne sige lidt og smile kunne hun også, i virkeligheden var hun bare meget genert. Nå - hun var rigtig dygtig, ja knalddygtig endda. Hun serverede til slut en kop the. Jeg snød mig til at tage et foto af hende. Klokken var nu omkring halv fem, jeg tog en Skylab hjem til mit hotel. Der tog jeg straks et bad for at vaske al olien fra massagen af.

Jorm Manee Stranden.
Venskabsbroen mellem Thailand og Laos, Bag efter gik jeg mig en lille tur ned til flodbredden, jeg tror at vide at stedet hedder Jorm Manee Stranden. Nede ved en af boderne købte jeg en øl, her satte jeg mig og nød roen og synet over mod Laos og ned mod Venskabs-broen. Den 6. april 1994 indviedes Venskabsbroen over Mekongfloden mellem Thailand og Laos. Broen er bygget for penge fra Australien, og har betydet en opblomstring for området på begge sider af floden. Projektet var udtryk for forsoning mellem de to lande, og for at Laos fjernede sig fra Vietnam, og i stedet for knytte sig tættere sammen i et økonomisk og kulturelt samarbejde med Thailand.

Flæskesteg med rødkål.
Jeg gik tilbage til hotellet, hvor jeg kiggede fjernsyn til omkring kl. 20. Der efter tog jeg en Skylab ind til byen, hvor jeg blev sat af ved den danske bager. Den stod på  hjemmelavet hønsekødsuppe,  og derefter flæskesteg med sprøde svær, rødkål og hvide kartofler. Nam Nam, en rigtig gang solid dansk mad.  Nu kunne jeg godt klare 30 gange thaibuffet igen. Ikke fordi jeg ikke kan lide maden i Thailand, men man kan godt efter et stykke tid i landet trænge til noget helt andet. Jeg sad bagefter og sludrede lidt med et par danskere, om de boede fast i byen eller de bare var på gennemrejse fandt jeg ikke ud af. Nu bryder jeg mig ikke om at give mine medmennesker karakterer, men det forekom mig at deres horisont var temmelig smal. (Pænt sagt, ikke). Herude tror den type at de kan spille store i slaget, og naivt tro at de er guds gave til den feminine del af thaierne. Jeg kan levende forestille mig hvad thaierne har haft af saftige bemærkninger til disse typer.

Godnat.
Det var tid at tage tilbage til hotellet, for vi skulle tidligt op næste morgen, allerede kl. 5.30. Jeg fangede en Skylab som kørte mig til mit hotel. Jeg pakkede kufferten, vi skulle videre i morgen. Jeg gik i seng omkring kl. 22.30, lå så lidt og kiggede fjernsyn. Jeg havde ingen problemer med at falde i søvn, så godnat og sov godt.

Sidst opdateret : 21. marts 2006
Dag 7 Rejsedagbog Dag 9