Mandag d. 24. November 2005

2.Dag.
Jeg vågnede klokken 9, efter mit morgenbad, gik jeg ned for at spise morgenmad. Egentlig var jeg ikke særlig sulten, det skyldtes sikkert de sidste par uger med meget mad, så det blev kun til et par croissanter, et glas orangejuice samt et par kopper kaffe. Jeg havde god tid jeg skulle først med flyet kl. 13.00.

Bangkok Airport.,
Jeg checkede ud af hotellet lidt før kl. 11, uden for hotellet var der en skranke hvor man kunne bestille en taxi til lufthavnen, den gik jeg bare forbi, de kalder det limousineservice, så koster det bare meget mere. Så jeg gik ud til vejen hvor jeg prajede en taxi der. Jeg bad chaufføren om at køre mig til Domistic Airport og bruge Express-vejen. Da jeg nåede frem til lufthavnen gav jeg chaufføren 400 Bath det så han ud til at være tilfreds med. Jeg skulle flyve med Bangkok Airways PG150 til Koh Samui. Jeg checkede ind og fik tildelt sæde nr. 2 A, som var en vinduesplads. I den afgangshal som Bangkok Airways administrerer var der gratis kaffe, brød, juice og forskellige slags frugt Jeg nøjedes med en kop kaffe. Så nu skulle tiden bare gå til der var afgang. Jeg sad og læste lidt i min rejseguide og fandt ud af at Koh Samui er Thailands 3. største ø med et areal på 247 km2, og har omkring 45.000 indbyggere.

Afgang til Koh Samui.
Her er min sidekammerat Flyet jeg skulle flyve med var af typen ATR72, det er et tomotors turbopropelfly, et fly jeg har fløjet med mange gange og som ofte er anvendt til indenrigsflyvning i mange asiatiske lande. Jeg kom til at sidde ved siden af en Thai pige som arbejde på øen i en tøjshop. Jeg fik hendes visitkort, og jeg skulle nok få procenter når jeg kom og handlede hos hende. Jeg takkede pænt, hvad hun ikke tænkte på var at alt på hendes kort, stod med thaibogstaver. Vi fik serveret den sædvanlige æske med en sandwich og en kop kaffe. selve flyveturen tog omkring en halvanden time, inden vi landede i Koh Samui's lufthavn. Der gik ikke ret lang tid  med at få min kuffert. Nu skulle jeg finde noget transport til mit hotel. I selve lufthavnen var der en skranke hvor man kunne bestille en taxi eller en plads i en minibus. Jeg valgte minibussen, fordi den var meget billigere. Nu skulle jeg bare finde den rigtige minibus blandt de mange der holdt og ventede. Da bussen var fyldt op kørte den, vi gjorde et par stop på vejen for at sætte nogen af, inden det var min tur til at stå af, ved mit hotel Chaweng Resort.

Chaweng Resort.
Mit værelse på Chaweng Resort Jeg havde bestilt en bungalow med terrasse, den bestod af et stort rum og et stort badeværelse. i værelset stod der en stor seng, Farve-tv og DVD afspiller, kaffemaskine, køleskab, safetybox. I badeværelset var der både bruseniche og badekar, to store håndvaske og store spejle på væggen, alt var holdt sort porcelæn. Jeg fik pakket min kuffert ud, og konstaterede at jeg tog det sidste rene tøj frem. Jeg samlede vasketøj sammen og besluttede at finde et sted hvor jeg kunne få vasket tøjet, derefter ville jeg finde en Internetcafe, og et turistbureau  hvor jeg kunne købe en billet til en ø-rundtur.

Tre med et smæk.
Jeg gik på jagt efter et vaskeri, det var ikke svært, der hang mange skilte rundt omkring med angivelse af prisen pr. kilo. På den måde fandt jeg ud af hvad prisen skulle være. Jeg gik ind et sted for at afleveret mit vasketøj. Jeg blev lidt forvirret da jeg kom indenfor, fordi det lignede mest en Internetcafe, det var det også, men de havde også nogle vaskemaskiner ude i baglokalet. Jeg kunne hente mit rene tøj i morgen ved samme tid. Jeg kunne ligeså godt sende nogle e-mails når jeg nu var her. Mens jeg sad og skrev fik jeg øje på en plakat som hang på væggen over min dataskærm. Plakaten reklamerede for en heldagstur de kaldte jeepsafari. Det var lige den tur jeg ville på. Det viste sig at jeg kunne bestille turen her, fordi det også var et turistkontor. Sådan - tre fluer med et smæk. Jeg ville blive hentet kl. 9 på mit hotel, nemmere kunne det ikke være.

Et kig på byen.
Jeg tog tilbage til mit hotel, for at tage mig et styrtebad. Bagefter gik jeg mig en tur rundt på hotellets område. Hotellet som bestod af bungalows i forskellige størrelser, der var to swimmingpools og der var mange blomster og buske på området, desuden var der direkte adgang ned til stranden. Det var ved at blive mørkt, solen var næsten gået ned, så jeg syntes det var for sent at hoppe en tur vandet. Jeg besluttede at jeg i stedet for ville kigge lidt på "byen". By og by var nu så meget sagt, den bestod af en række bygninger på begge sider af vejen. På den ene siden vejen ud mod vandet lå der for det meste hoteller eller resorts, som de yndede at kalde dem, og på den anden side lå der butikker og restauranter. Det var tydeligt at "byen" var udbygget i takt med at turismen voksede. Hånden på hjertet, det var nu ikke lige efter min smag. Nå - nu havde jeg valgt øen, fordi jeg ville slappe af oven på en krævende rundrejse i Vietnam, og jeg skulle jo kun være her nogle få dage.

På bar.
Jeg stoppede op ved en bar, den så stille ud, der sad kun en yngre mand. Jeg faldt i snak med ham, det viste sig han var fra England, og havde slået sig ned her. Han var i gang med at starte en lille forretning, med dykning og snorkel ture for turister. Han kunne på nuværende tidspunkt lige få det til at løbe rundt. Han virkede dog ret fortrøstningsfuld og håbede at han en dag kunne leve godt af det. Vi sad vel og sludrede halvanden times tid. Jeg var ved at være sulten, så jeg spurgte ham om han kendte en restaurant som han kunne anbefale, han udpegede en restaurant længere neden af vejen.

På restaurant.
Restauranten var lille og undseelig, inventaret virkede billigt og slidt, der sad kun lokale og spiste, jeg fandt det sidste ledige bord og bad om spisekortet. Jeg bestilte en gang Tom Yum Khong og ikke for krydret, samt en grillet rødfisk, dertil en stor flaske Singha Beer. Tom Yum Khong er en citrongræssuppe legeret med kokosmælk, desuden er der champion i og selvfølgelig rejer (Khung). Maden var fremragende og de havde været flinke nok til at spare lidt på chilien, selvom den sikkert for mange var for stærk. Rødfisken smagte pragtfuld, og så på toppen af det hele var prisen relativ lav. Det var en selvtilfreds Mogens der vendte snuden hjem mod mit hotel.

Jeg lå og kiggede lidt fjernsyn, men efter et par kanalrundfarter, lagde jeg mig til at sove. Jeg glædede mig til dagen i morgen.

Sidst opdateret : 08. december 2006
Dag 1 Rejsedagbog Dag 3