Tirsdag d. 25. November 2005

3.Dag.
Jeg vågnede da mit vækkeur duttede klokken 7.30., dejligt jeg havde sovet som en sten. Efter badet gik jeg ned til restauranten som lå nede ved swimmingpoolen og med udsigt over vandet. Der var ikke mange i restauranten. Morgenmaden var udmærket, der var hvad der skulle være, der var desuden nogle thai-retter, men det kunne ikke friste mig. Efter morgenmaden gik jeg tilbage til mit værelse for at pakke mit fotoudstyr ned. Solen skinnede fra en skyfri himmel, så jeg smurte mig godt ind med solcreme. Der efter gik jeg ned til receptionen for at vente på at blive afhentet.

Opsamling.
Der sad to unge piger uden for, de ventede på at blive samlet op ligesom mig. De var fra Australien og var på 14 dages ferie på Koh Samui. De var begge nyuddannet skolelærere, og kendte hinanden fra læreseminaret. Vores jeep kom klokken 9, der sad allerede to oppe på jeepens sæder. Det var et ungt ægtepar som også var fra Australien. Hun så meget solskoldet ud. Hun fortalte at hun kun havde ligget i solen en lille times tid. Av - det måtte gøre rigtig ondt, og så havde hun kun en kortærmet bluse, det var ikke særligt smart. Ved næste stop samlede vi to unge piger fra Sverige op, de var på rejse rundt i Asien et par måneder, og næste sted de skulle til, var Vietnam. Da de hørte at jeg lige kom fra en 17 dages tur, spurgte de mig ivrigt ud om de forskellige steder jeg havde været. Ved sidste stop samlede vi et svensk ægtepar op, som jeg aldersmæssigt ville tro var omkring de halvtreds.

Hin Ta og Hin Yai.
Gæt hvorfor denne klippe kaldes Grandfather Gæt hvorfor denne klippe kaldes Grandmother Første stop var ved nogle klippeformationer som  blev kaldt Grandfather og Grandmother. Hvorfor de blev kaldt sådan kan billederne her nok tydeligt forklare. Da jeg kom hen til Grandmother's, kunne jeg ikke dy mig fra at udbryde: Sådan en har jeg set før, bare ikke så stor. Som altid hvor der kommer turister, skyder der også boder frem, her købte jeg en flaske vand, klokken var ikke 10 endnu og det var allerede godt varmt nu. Den solskoldede australske pige, købte sig fornuftigt nok en langærmet bluse.

Kokosnødplantage.
Den vred en nød af på ingen tid Næste stop var ved en kokosnødplantage. Her så vi hvordan man anvendte dresserede aber til at kravle op i kokospalmerne, hvor den ved at vride kokosnødden rundt, lynhurtigt fik den fri, derefter smed den ned. Aben blev holdt i en lang snor, ellers stak den bare af. Aberne arbejde i ca. ti år, så blev de sluppet løs. Det var nok ikke af "næstekærlighed" de blev sat fri, det skyldtes nok nærmere at de ikke længere var effektive nok. Dem der havde lyst til det, kunne blive fotograferet med aben på skulderen, det blev dog indskærpet at man ikke skulle forsøge at klappe den, fordi den godt kunne finde på at bide. Tilslut fik vi alle en kokosnød med sugerør, den virkede meget forfriskende.

Elefant og krokodilleshow.
Jeg finder det lidt sørgeligt at se dette Der hyperventilerer Vi kørte videre hen til en elefantlejr, til en opvisning hvor nogle unge elefanter "spillede" fodbold, stod på forben og hvad de nu ellers kunde finde på. Opvisning med dresserede dyr har aldrig været noget jeg har brudt mig om, jeg syntes at det er så nedværende at se disse prægtige dyr klovne rundt i manegen, for at underholde os. Bagefter skulle vi ride på elefanter, vi blev delt op i to hold, hvor det ene hold skulle ride på elefanter og det andet se en opvisning med krokodiller. Jeg kom på krokodilleholdet, jeg fandt mig en god plads i skyggen. Nede i et bassin lå der en hel del krokodiller med gabet helt åbent, det var lige før man kunne se dem helt ned i halespidsen, jeg vil tro de lå sådan på grund af varmen. Jeg havde dog ikke mere end lige sat mig ned, før en af chaufførerne kom og hentede mig igen. Jeg skulle på elefantholdet havde de fundet ud af. Jeg så ikke mere til krokodillerne.

På egen elefant.
Himself på den høje elefant  Jeg blev sat op på en elefant helt for mig selv, vi gik nu i en lang række, stille og adstadigt der ud af. Nu er det ikke min første tur på en elefant, men det er lige fascinerende hver gang, og lige så snart man har fundet rytmen i elefantens gangart, er det dejligt afslappende og en herlig fornemmelse at sidde på ryggen af dette prægtige dyr. Rideturen tog vel en tyve minutters tid da min Mahout stoppede elefanten og hoppede ned, han bad om mit fotografiapparat, der efter "startede" han min elefant igen. Her sad jeg så alene alt imens han løb rundt og tog billeder af mig, helt ærligt var jeg lidt betænkelig ved at sidde helt alene på elefanten, alt imens han rendte rundt der nede. Jeg vidste jo ikke hvor håndbremsen sad. Vi gjorde så holdt et sted, her skulle jeg af.

Vandfald.
Et vandfald med  60 meters fald Nu fortsatte turen til fods, det gik op ad nogle stier som var stejle, ujævne og sine steder slimede og glatte. Efter et kvarters kravlen nåede vi frem til et vandfald. Nu kunne de der havde lyst tage sig en dukkert i det kolde vand. Jeg kunne dy mig, men satte mig ned og slappede af, mens vandet fossede ned. Jeg var under de forskellige stop vi havde haft på vejen, faldet i snak med en amerikaner som var udstationeret for den amerikanske hær på Taiwan. Jeg spurgte om det var hans kone han havde med. Han så på hende med et skævt smil da han svarede, hvad hun ikke er det kan hun blive. Et svar hun så godt tilfreds ud med. Efter en halvtimes tid gik vi ned igen, ned ad de slimede og ujævne stier, ned til vores ventede jeeps.

Varieret natur.
Udsigtspunkter var der mange af - her er et af dem Naturen på Koh Samui er meget varieret, vi kørte ad nogle meget smalle veje, nogle steder gik det meget op og ned en af af bilerne satte sig fast, det gav jo en forklaring på hvorfor vi kørte i firehjulstrukne jeeps. De der havde lyst, måtte gerne sætte sig op på taget af jeepen hvor det var anbragt nogle sæder. De to unge australske pige kravlede der op. Vi kørte nu op og ned af de ujævne veje, det var som om vi kørte i en rutsjebane, vi klamrede os godt fast, mens grene og kviste svirpede om ørene på os, der lød der også med jævne mellemrum, kokette hvin fra de to unge på taget. Pludselig var vi oppe på toppen af "bjerget",  oppe på et plateau, her var en vidunderlig udsigt. Her gjorde vi et kort stop, så vi kunne nyde udsigten.

Buddhas Magic Garden.
Det er så som så med magien Vi kørte videre til noget der hed Buddha's Magic Garden, den lå lidt nede, så jeg måtte gå ned af nogle stejle trapper. Selve haven bestod af nogle buske, blomster og forskellige figurer, der var også noget rindende vand, men jeg kunne nu ikke rigtig får øje på magien. Efter vi havde været der omkring 10 minutter, var det tid til frokost, så vi kørte til noget der hed Woodland Restaurant, her fik vi serveret en del forskellige traditionelle thailandske retter med kylling, fisk og svinekød, dertil klisterris, jeg bestilte en Singha Beer til maden. Det var en udmærket frokost, vi tilbragte de næste tre kvarter her.

Woodland Park.
Engrøn slange - dog ikke en grøn mamba Vi kørte rundt i noget de kaldte Woodland Park og gjorde hold ved et udsigtspunkt, som ligger ca. 650 m. over havet, et meget smukt kig ud over en bugt og med udsyn til en lille ø. Vi kørte rundt i parken, i det kuperede terræn, chaufføren, gjorde pludselig et stop og for ud af bilen, lidt efter kom han tilbage med en lille grøn slange. Det var ikke en Mambo kunne jeg regne ud, så havde han nok ikke holdt den på den måde som han gjorde. Han spurgte om der var nogen der havde lyst til at holde, vi skulle bare passe på den ikke bed, selvom den ikke var giftig, kunne det godt være ubehageligt. Ha ha - det afholdt alle fra at tage mod tilbudet. Det der undrede mig mest var, hvordan pokker kunne han få øje på den lille grønne slange i det grønne græs.

Gummiplantage.
Det næste vi besøgte var en gummiplantage, her demonstrerede de hvordan man ridsede i barken så saften kunne løbe ned i en skål. Arbejdet blev gjort om natten, hvor det ikke var så varmt, således at saften størknede på sin vej ned i skålen. De havde pandelamper på så de kunne se at arbejde, men de havde et problem - slanger. Det problem havde de løst ved at tage hunde med, de gøede som besatte når de opdagede en slange, så kunne plantagearbejderne tage deres forholdsregler. Vores guide fortalte med et slet skjult grin, at thaierne kaldte gummitræet for "De lykkeliges træ" , fordi der blev lavet kondomer ud af gummiet. Vi kørte videre ned fra bjerget mod Bophut og da vi var nede ved vandet, passerede vi et færgeleje. Dagens sidste mål var Big Buddha.

Big Buddha.
Big Buddha med stillads Vi kørte ud af en landtange, den store Buddha var synlig på lang afstand. Vi parkerede neden for den store Buddha. Der var selvfølgelig en hel masse boder, som indeholdt de sædvanlige turistting de forsøgte at sælge til os. Der gik en stejl trappe op til den Store Buddha, bag den var der stillet et stort stillads op. Buddhaen var tilsyneladende under restaurering. Oppe på selve den firkantet platform som Buddhaen stod på, var der ophængt en række klokker hele vejen rundt, udsigten var rigtig god.  Det var ved at være tid til at køre os tilbage til vores respektive hoteller. Vi kørte ad kystvejen tilbage til Chaweng, det var tid til at sige farvel til mine nye venner. Turen havde været rigtig god og havde givet mig et godt indtryk af øen.

Vasketøj.
Da jeg om tilbage til mit hotel, gik jeg straks over og hentede mit vasketøj så jeg kunne få noget rent tøj på. Regningen lød på 60 Bath, ca. 12 Dkr., godt man ikke skal leve af at vaske tøj for andre. Jeg tog mig et tiltrængt bad, det havde været en meget varm dag. Dejligt at få noget rent og tørt tøj på. Jeg besluttede at skrive nogle e-mails inden jeg spiste aftensmad. Jeg brugte samme Internetcafe som i går, og det hele var klaret på en halv times tid. Der efter gik jeg på jagt efter en restaurant. Det blev en indisk denne gang. Tandori kylling med karrysauce og så mit uundværlige hvidløgs-nanbrød. Da jeg havde spist gik jeg direkte tilbage til mit hotelværelse.

En træt mand.
Jeg var træt nu, jeg lå bare og gloede fjernsyn, men det var rimeligt kedeligt, så jeg sluttede min Ipod til mine Logitech højttalere. Herligt at have et helt stereoanlæg og en stor pladesamling med, og så fyldte det ikke så meget som min toilettaske. Jeg lå og lyttede længe til Tom Waits, denne mærkelige og forunderlige amerikanske kunstner. Jo det havde været en rigtig god dag, så jeg lagde mig velfreds til at sove.

Sidst opdateret : 08. december 2006
Dag 2 Rejsedagbog Dag 4