Mandag d. 16. August 2004

13. Dag. Udon Thani - Bangkok.

Skiltet som viser vej til Hotel Paradise Jeg vågnede ved 8 tiden. Jeg gav mig god tid til morgenbadet, og besluttede mig for at gå hen og spise min morgenmad på Steve's Bar. Jeg bestilte kaffe, spejlæg, juice, en skive brød og marmelade. Mens jeg sad og tyggede på min morgenmad, kom der  en mand hen og spurgte om ham måtte side ved mit bord. Selvfølgelig måtte han det, jeg genkendte ham, han var også med bussen fra Laos. Han fortalte at han var italiener, han var single og pensioneret, og havde rejst rundt i Asien gennem længere tid. Han ville blive her i Udon Thani nogle dage, inden han rejste videre. Jeg er ikke helt sikkert på at jeg gengiver det helt korrekt, fordi han talte ualmindelig dårligt engelsk, ikke nok med hans udtale var ret uforståelig, men for hver ord engelsk jeg genkendte, brugte han fem italienske gloser. Nå det hører med til de små pudsige oplevelser, vel - når man rejser alene kan man godt have behov for at snakke med et andet menneske en gang i mellem.

En billet til Bangkok.
Jeg sagde farvel til min italienske ven og vi ønskede hinanden en fortsat god rejse. Jeg regnede med at billetbureauet var åbent nu, så det var mit næste mål. Der var billetter at få med afgang i dag til Bangkok, der var oven i købet flere flyselskaber at vælge mellem, jeg købte en billet med Thai Airways. Jeg gik tilbage til mit hotel for at pakke sammen og checke ud. Jeg måtte gå et stykke tid inden jeg fik fat i en TukTuk til lufthavnen. Jeg kunne ikke umiddelbart checke ind fordi lufthavnens Edb-system var nede. Her mødte jeg det spanske ægtepar fra Laos igen, de skulle også til Bangkok, dog med et andet flyselskab. Det lykkedes at få checket ind efter en halvtimes tid.

I guder - hjælp.
Thailands dummeste servitrice Jeg havde været i denne lufthavn en gang før, det var den gang jeg var på rundtur i det nordøstlige Thailand, området som også er kendt som Isan. Så jeg vidste at der lå en restaurant lige uden for lufthavnens område. Jeg slog mig ned ved et ledigt bord, servitricen kom lidt senere med et menukort, hello - menukortet var på thai, men heldigvis var der billeder på nogle af retterne, så jeg pegede på  et billede der lignede svinekotelet, og jeg bad om en Singha Beer, desuden bad jeg om: "One salat with tomatos and garlic". Så gik hun sgu helt i sort. Hun forstod ikke en brik, jeg forsøgte at gentage min bestilling, men lige lidt hjalp det, hun gloede bare endnu mere dumt på mig. Jeg gik op ved disken for at se om jeg kunne få øje på noget salat, men der var ingen hjælp at hente.

Out of season.
Et par borde længere henne sad der en amerikaner med en thai pige. Han spurgte mig hvad mit problem var, jeg forklarede ham at jeg ville have noget tomatsalat, men hun fattede ikke en dyt af hvad jeg sagde. Han prøvede så at få thai pigen til at forklare hvad det var jeg ville have. Der foregik en livlig konversation mellem servitricen og thai pigen. Til sidst kunne amerikaneren med et stort grin fortælle mig at det med salat var uden for sæsonen. Umuligt! I et land hvor, hvis man taber et frø på jorden, så gror der straks noget op af jorden næste dag. Den servitrice var godt nok ikke den skarpeste kniv i skuffen.

Back in town.
Vi er går ombord Thai Airways fly til Bangkok Det var tid til at gå over til lufthavnen igen, lidt efter blev der kaldt til bording, vi skulle selv gå ud over flyvepladsen og ud til flyet. Alle kom hurtigt ombord og vi lettede til tiden kl. 14.45 , vi fik udleveret en boks med en skinkesandwich og et lille karton med lunkent juice. Flyvetiden var kun på 50 min. da landede vi igen. Jeg fangede en taxi udenfor, da jeg  bad ham om at slå taxameteret til, nægtede han og mumlede noget om limousineservice. Jeg forlangte han slog taxameteret til eller sætte mig af igen. Han satte mig af og jeg måtte gå tilbage til lufthavnen. Problemet er når han kalder sin taxi for limousinekørsel så koster det 500 Bath, med taxameteret slået til koster det kun 350 til 400 Bath. Til sidst fandt jeg en der gerne ville køre efter taxameter.

Jeg bad ham om at køre mig til Hotel Ambassador på Sukumvit Road. Jeg var ankommet til Bangkok en dag før end beregnet, så jeg havde ingen hotelværelse, men jeg regnede med at kunne få et på Hotel Ambassador Hotel, fordi jeg havde bestilt et værelse til i morgen. Det lykkedes at få et og vi aftalte at jeg blev på det tildelte værelse og så registrerede at jeg havde betalt for dagen i morgen.

Out of order endnu en gang.
Jeg har boet på hotellet før, men jeg synes at det trænger til renovering det virker lidt træt og slidt. El-stikket på badeværelset virkede ikke da jeg forsøgte at oplade min barbermaskine, der var heller ingen strøm på andre stikkontakter, kun det køleskabet var tilsluttet, så det brugte jeg så, skidt med at det der stod i køleskabet blev varmt eller smeltede. Der var et lys i loftet som jeg ikke kunne slukke via kontrolpanelet. Så da jeg havde vasket mig og klædt om for at gå ud at spise, slog jeg et smut om receptionen for at fortælle om problemerne med elinstallationerne. De lovede at de ville sende en op for at kigge på det.

Det var tid tid at spise aftensmad. Jeg gik hen til Yonglee's restaurant for at se om der var en ledig stol til mig, der er altid mange gæster i restauranten . Yonglee er en restaurant som ejes af et ældre kinesisk ægtepar, jeg plejer at spise når jeg er i Bangkok. Det blev til en svinekotelet med ris og en Singha Beer, og det var ham der tog mod min bestilling, jeg kunne ikke se hende nogen steder, tanken om hun måske ikke levede mere strejfede mig, men ti minutter senere kom hun heldigvis ned ad trappen fra privaten. Hun sendte et inspicerende blik rundt i lokalet, ligesom om hun ville checke om alt var i orden.

Oliemassage og så godnat.
På vejen op til hotellet ligger der på venstre side en del basarbygninger, her findes en del Internetcafeer og nogle butikker der tilbyder forskellige former for massage, jeg valgte en tilfældig en af butikkerne. Her fik jeg en times oliemassage. Klokken var omkring 22 nu, så jeg besluttede at gå tilbage til mit hotelværelse. Lyset i loftet var stadig tændt, og kunne selvfølgelig ikke slukkes, hvor slapt. Jeg forsøgte at kigge lidt fjernsyn, men massagen havde gjort sin virkning, jeg var begyndt at klippe kaniner.

Sidst opdateret : 21. marts 2006
Dag 12 Rejsedagbog Dag 14