Lørdag 14. oktober 2006

Mit lydhøre badeværelse Jeg vågnede ved en der jamrede sig højlydt, det lød som om det kom ude fra mit badeværelse? Jeg tændte forvirret lyset og gik ud for at kigge efter. Lyden stammede fra naboens badeværelse. Jeg gættede på at det var en kvinde og hun havde hård mave.  Et besøg på apoteket stod nok øverst på hendes ønskeliste. Klokken var over 8, så jeg kunne ligeså godt starte dagen med at tage et bad. Badeværelset var ikke særlig godt indrettet, så alt sejlede i vand da jeg var færdig.

Det var ikke muligt at købe morgenmad på hotellet så jeg måtte på jagt efter et sted i nabolaget. Jeg skulle også veksle penge, fordi jeg måtte betale forud for transporten tilbage til lufthavnen og for mit hotelværelse og ingen af dem tog mod kreditkort.

Morgenmad.
Gaden i China Town hvor midt hotel ligger Jeg fandt et sted hvor jeg kunne veksle penge, så jeg vekslede 100 $, det måtte række til et par dage. Jeg fandt et sted hvor jeg kunne få noget morgenmad, et par skiver brød, lidt ost, orange juice og så en kop kaffe. Jeg blev på et tidspunkt tiltalt af en dame som sad ved bordet ved siden af. Hun spurgte mig hvor jeg kom fra, da jeg fortalte hende jeg kom fra Danmark, sagde hun straks Copenhagen. Jeg fortalte hende at det var min hjemby. Hun fortalte at hendes søster snart skulle til København for at arbejde som sygeplejerske og deres gamle mor var meget urolig for hende, sådan rejse alene til et fremmet land.

Jeg sagde at hun kunne fortælle sin mor at Danmark var et yderst fredeligt land at bo i, så hun kunne være helt rolig. Hun spurgte mig om jeg ville tage med hende hjem og fortælle hendes mor det. Her begyndte jeg at undre mig, så jeg spurgte om hendes søster kunne tale dansk, fordi alle danskere ved at ingen fik et job på et dansk hospital uden at kunne tale nogenlunde dansk. Hun sagde nej, men hun talte rigtigt godt engelsk. Aha - nu havde jeg ikke lyst til at finde ud af hvad det gik ud på, så jeg beklagede, men jeg havde desværre ikke tid. Jeg kunne se hun så ret skuffet ud.

Grå himmel.
Det var ved at gå op for mig hvad min tyske sidekammerat fra flyet mente, når han spurgte mig hvorfor jeg rejste til KL på denne tid af året. Her var godt tåget, himlen var helt grå selvom der ikke var en eneste sky, det skyldtes skovafbrænding i Indonesien, som var kommet ud af kontrol, ikke særlig smart med mine sarte lunger.

Butterfly Garden.
Jeg prajede en Taxi og bad ham køre mig til Butterfly Garden. Een tur på 5 km koster fra 10 til 25 Ringgit, en Ringgit er lig 1,3 Dkr. Entrebilletten kostede 10 Ringgit plus 1 Ringgit for at få lov til at bruge mit kamera.
En sommerfugl, kender ikke artens navn En sommerfugl, kender ikke artens navn
Selve haven var indrettet med forskelligartet bevoksning, som de forskellige sommerfugle arter foretrak. Der var mange forskellige sommerfugle, i fantastiske former og farver. Det var noget af en opgave at fotografere dem, så snart jeg kom tæt på fløj de, men de har jo også øjnene på stilke! En del af sommerfuglene var godt slidte, med flossede vinger så de var ikke værd at fotografere. Luften var godt varm og fugtig, så efter et par timers sommerfuglejagt, var det på tide at få lidt væske indenbords. Der var et lille sted i forbindelse med billetsalget, her satte jeg mig ned ved et bord, med en Pepsi cola.

Bird Park Restaurant.
Restuarant Hornbil Mit næste mål var Bird Parken, jeg var lige kommet uden for, før tre fire taxichauffører kastede sig over mig, jeg afslog tilbudet fordi Bird Parken lå i gå afstand. Så efter et lille kvarters gang var jeg fremme. Nu var det ved at være tid til frokost, så jeg gik ind på  en restaurant som lå i forbindelse med fugleparken. Jeg tror for øvrigt restauranten hed Hornbill. Jeg bestilte en salat og noget kylling samt en Tiger Beer. Der sad en stor flot Hornbill og poserede i et træ bagved mig. Det viste sig senere at den sad og ventede på at en af tjenerne skulle komme og fodre den.

Jeg faldt i snak med et ægtepar som sad ved nabobordet, de kom fra Sri Lanka. Samtalen kom til at dreje sig om Muhammed tegningerne og de tamilske tigre. Vi blev rørende enige om at mange unge mennesker blev misbrugt af nogle få politiske eller religiøse ledere, til at fremme deres personlige ambitioner.

Bird Park.

En rigtig hejre En hornbill, som poserede ved restauranten af samme navn Jamen er det ikke en stork
Entreen til fugleparken var på 30 Ringgit, det store haveanlæg var overdækket med et meget stort net, så ingen at fuglene skulle få den ide at flyve væk. De store fugle så som påfugle, hejre, storke og andre, var rimelige rolige, da jeg gik rundt mellem dem. Midt i haven var der anlagt en lille sø, hvor svømmefuglene holdt til. Pludselig begyndte det at regne, så jeg måtte søge læ under en lille pavillon, desværre sad der en påfugl, som så forsvandt da jeg kom, det havde den da ikke nogen grund til, der var da plads til os begge to. Der kom en gruppe på 9 svenskere som også kravlede i ly. De fortalte mig at jeg var den første skandinav de havde stødt på i de tre uger de havde rejst rundt i Malaysia. De gik på et tidspunkt, selvom det stadigt regnede kraftigt. Jeg har altid en paraply liggende i min rygsæk, som selvfølgelig lå på mit hotel, smart ikke? (Se billedserien under Billedarkiv.)

Glidebane.
Nu hører jeg til den type der altid tror at når jeg er på ferie, så skinner solen, men det havde de malaysiske vejrguder åbenbart ikke hørt noget om. Det så ikke ud til at regnen ville stoppe foreløbig så jeg måtte se at komme videre. Jeg skyndte mig hen mod udgangen, men det var noget af en opgave, fordi træerne havde smidt deres frøskaller på fliserne, og det gjorde fliserne glatte som var de smurt ind i brun sæbe. Henne ved udgangen var der en skranke hvor man skulle bestille og betale for Taxien, jeg måtte pænt vente på at en Taxi skulle dukke op, men jeg stod heldigvis i tørvejr.

Tilbage til hotellet.
Der var meget trafik, men det skyldtes ifølge min chauffør at det var lørdag, og alle skulle ud og besøge alle. Han smed mig af for enden af gaden fordi kræmmerne allerede var i gang med at stille deres boder op. Jeg henvendte mig i receptionen, for at få mit værelse med vindue, det var åbenbart et problem, for hun forsøgte at bilde mig ind det kneb, men jeg blev stædigt stående, hun gav sig til sidst og gav mig en nøgle. Hun så ret uforstående ud da jeg bad om at få nøglen til mit gamle værelse. Jeg måtte så forklare den unge dame at det var nødvendigt, da jeg skulle pakke og flytte min kuffert til det nye værelse. Jeg var dårligt nok kommet ind på mit nye værelse, før telefonen ringede, det var hende nede fra receptionen der bad om nøglen til mit gamle værelse. Gu' ved om hun var blevet sur på mig. Jeg havde dårligt fået lagt røret, før det bankede på døren, det var en af rengøringsdamerne som bad om nøglen, nå hun gjorde det dog med et smil.

Det regnede stadigt så jeg gik i gang med at oplade, mobiltelefon, harddisk og diverse batterier. Bagefter tog jeg en på øjet på en times tid, inden jeg gik på jagt efter et sted at spise min aftensmaden. Det var heldigvis holdt op med at regne nu.

Der gik en gade på tværs af den gade mit hotel lå på, den gik jeg ned ad. et stykke der ned ad, var der en restaurant hvor der sad en hel del vesterlændinge, der besluttede jeg at jeg ville spise. Jeg bestilte en gang kylling i karry med ris, jeg bad servitricen om at den ikke måtte være for krydret. Det var godt jeg gjorde det, for karrysovsen var meget stærk, tænk hvor stærk den kunne have været hvis jeg ikke havde sagt noget! Det kostede tre Tiger Beer inden min halsbrand var slukket.

Tilbage til hotellet.
Jeg gik rundt og kiggede lidt på alle kræmmernes boder, her kunne du købe de sædvanlige kopier af ure, cd'er, Dvd'er, T-shirts og lædervarer. Da jeg var træt af sige pænt nej tak til de påtrængende kræmmere, gik jeg tilbage til mit hotel, her kiggede jeg lidt fjernsyn inden jeg lagde mig til at sove.

Sidst opdateret : 26. december 2007
Dag 03 Rejsedagbog Dag 05