Mandag 16. oktober 2006

Start på dagen.
Jeg vågnede ved 8 tiden, men gav mig god tid til barbere mig, tage brusebad og børste tænder. Jeg gik ned til det cafeteria, jeg var på forleden dag. Det var ikke noget fyrstelig måltid, jeg fik en kop kaffe, to spejlæg og en skive brød af en art, samt et lille glas juice. Da jeg var færdig gik jeg tilbage til mit hotel for at samle mit fotoudstyr op.

Med Metroen.
Der førerløse metrotog ankommer Jeg havde besluttet at prøve at tage toget ud for at se Petronas Twin Tower. Så jeg gik ned til en station der hed Pasar Sen. Billetten trækkes i en automat, det varede lidt inden jeg fandt ud af hvordan systemet virkede. Man vælger den station man skal til putter mønter eller en seddel ind i automaten. Jeg valgte KLCC stationen, puttede en 5 RM seddel i automatens sprække, og vupti ud kom billet og en masse mønter, godt jeg ikke puttede 100 RM i, nå det kan den heldigvis ikke klare. Det varede ikke ret længe før toget ankom. Det var et moderne strømlinet førerløst tog, jeg skulle ikke køre mere end fire stationer før jeg var fremme ved KLCC (Kuala Lumpur City Center).

Petronas Twin Tower.
Petronas Twin Tower Springvandet foran hovedindgangen De 452 m. høje tvillingetårne, Petronas Twin Towers, var en gang verdens højeste bygningsværk, men der er mange der trækker lidt på smilebåndet fordi man har sat et 74 m. langt spir på. Det er bygget af det statslige olieselskab Petronas som et symbol på  Asiens dynamik og vækst. Tårnene er tegnet af den amerikanske arkitekt Cesar Pelli, og der er i formgivningen benyttet geometriske principper fra den islamiske byggekunst. Bygningerne kan i sin udformning minde om enorme minareter Der er 88 etager i det imponerende byggeri, der spejler sig i glasfacaderne på flere at de nærliggende højhuse Mellem 41. og 42 etage er der bygget en glas gangbro mellem de to tårne. Det ene af tvillingetårnene benyttes som administrationsbygning for olieselskabet, men der er også indrettet et shopping center, restauranter, biografer m.v. i de nederste etager i tårnene. KL's Symfoniorkester holder også til her.

Shopping centret Man kan ikke komme op i toppen af tårnene, men der er adgang til gangbroen, der forbinder de to tårne. Der bliver kun lukket 800 gæster ind om dagen, og der er ofte kø fra morgenstunden. Jeg tog ikke der op fordi udsigten i dette diset vejr ikke var forsøget værd. Alt var i beton, glas og stål, men springvandet foran bygningen blødte dog lidt op på indtrykket. Jeg kiggede indenfor i shopping centret, det lignede dog alle andre centre af den type, og da mit "shoppe gen" er meget lille, kunne jeg sagtens dy mig.

Petronas Twin Tower blev brugt som kulisse i filmen Lokkeduen med Sean Connery og Catherine Zeta-Jones, hvor gangbroen mellem to to tårne indgik. Da jeg havde brugt et par timer på at gå rundt og kigge på området, tog jeg toget tilbage til Pasar Sen. (Se billedserien under Billedarkiv.)

Tilbage til hotellet.
Den råbte af sig selv - smart ikke? Jeg fik handlet lidt drikkevarer og nogle boller med på vejen hjem, jeg ville så nøjes med det til min frokost. Jeg lagde mig på sengen for at hvile mig lidt, der gik dog ikke mange sekunder før jeg forsvandt fra bevidsthedens overflade. Et time på øjet gjorde underværker, så lidt vand i hovedet, så var jeg klar igen. Jeg havde besluttet mig for at kigge lidt nærmere på den gamle jernbane station, den lå ikke længere væk end jeg kunne gå der hen. Jeg passerede et område lige før jernbanen, herfra afgik en masse busser, i alle mulige retninger, alle billetsælgerne havde en råber som de flittigt benyttede. Vejen efter busserne var ikke særligt egnet til fodgængere, og bilerne kørte som død og helvede, men jeg slap dog til sidst helskindet over vejen, og ind på jernbanestationen.

Kuala Lumpur Railway station.
En perron på KL. togstation En af tårnene på KL. togstation Bag de moderne bygninger på Jalan Hashamuddun ligger KL Railway Station, bygget af A.B. Hubbock. Det er efter sigende en særlig oplevelse at ankomme med tog til Kuala Lumpur med byens tårne, kupler, minareter og arabiske buer, der møder øjet fra alle sider. Stationens indre er dog bygget ligesom mange, store victorianske jernbanestationer i England og det i så høj grad, at bygningen af den grund blev forsinket, fordi den ikke levede op til den daværende britiske standard, der sagde, at stationens tag skulle kunne bære vægten af en meter sne, ak ja de kære englændere. Stationen blev fuldført i 1911, og dens perroner har myldret med mennesker i mange år, men nu bruges den kun til lokaltrafik, selve den internationale trafik er flyttet til den nye KL Sentral Station, her fra afgår også toget til lufthavnen.

Det er måske derfor der ikke var så meget aktivitet lige nu? Inde på jernbanestationen var der et postkontor, forskellige restauranter og et hotel. Det vidunderlige legendariske Station Hotel har i de senere år gennemgået en modernisering. Den originale elevator benyttes stadigvæk til en adstadig tur op, og værelserne skal efter sigende være enorme med store balkoner og rummelige badeværelser. (Se billedserien under Billedarkiv.)

Malay Railway.
Malay Railway Adminstration Building Vejen mellem Malay Railway Adminstration Building og Railway Station Over for stationen ligger Malay Railway Adminstration Building fra 1917, ligeledes tegnet af A.B. Hubbock og bygget i samme mauriske stilart. Ved siden af denne gigantiske bygning ligger det gamle Majestic Hotel på .Jalan Hishamuddin, der tidligere var bolig for betydningsfulde koloniofficerer og deres familier. Det er nu blevet omskabt til Balai Senl Lukis Negara. The National Art Gallery (åbent 9-18) har en permanent udstilling, såvel som skiftende udstillinger i de rum som engang var forhal og restaurant i det gamle hotel. Naboen til Nationalmoskeen og Malay Railway Administration Building er Islamic Center, bygget i en moderne kubistisk arkitektur med traditionelt islæt af islamisk design. Jeg gik samme vej tilbage fordi jeg gerne ville kigge nærmere på de to smukke bygninger, Menara Dayabum og posthuset Pejabat Pos Besa.

Menara Dayabumi.
Ganseh - Vishnu og Laksmi's søn Vishnu's hustru Laksmi På samme side af floden men lidt længere nede hæver den smukke hvide bygning sig, Menara Dayabumi, bygget af Hijjas Kasturi. Det er forbundet med Central Market og forretningskvarteret med en fodgængerbro. Spinkle islamiske buer bærer denne 30 etagers skyskraber. Den hævdes at være den mest kostbare bygning i Malaysia og er bygget udelukkende af importerede materialer. Den blev fuldført i 1988, og er efter sigende gennemført computerstyret. Den huser blandt andet regeringskontorer og hovedkvarter for det statsejede selskab Petronas der udnytter Malaysias oliereserver. Længere nede findes butikker City Point og restauranter og det lige så imponerende posthus Pejabat Pos Besar. Om lørdagen er ture til toppen af Dayabumi-bygningen. Turen starter fra springvandet mellem Dayabumi og hovedpostkontoret. Herfra kan man på fremragende vis få et billede i fugleperspektiv af Kulala Lumpur og dens omgivelser, bl.a., KL's nye vartegn det gigantiske 431 m høje Menara med den roterende restaurant. Men i disse dage var der ikke meget at se, på grund af røgen fra Indonesien.

Aftensmad.
Det gigantiske 431 m høje Menara med den roterende restaurant, indhyllet i røgen fra Indonesien Jeg tilbragte et par timer på mit hotelværelse inden det var tid til at finde et sted at spise. Inden jeg gik tog jeg etbilled  ud af mit vindue over mod Menara Kuala Lumpur, osen fra Indonesien var bestemt ikke taget af, nå jeg måtte ud i det. Denne gang ville jeg prøve en anden restaurant. Det blev dog i samme gade som den jeg plejede at spise på. Spisekortet talte sit tydelige sprog, menuen var baseret på turister. Min fantasi rakte ikke langt, så det blev til en svinekotelet med gemüse og pommes frites, det samme som i går. Det var ikke noget festmåltid, men det gled da ned.

Internetcafe.
Jeg besluttede mig at gå på  Internetcafeen igen. Jeg fik sendt de sædvanlige hilsner til slægt og venner. Jeg ringede til min svigersøn ved hjælp af Skype, han kunne fortælle mig at det stadigt gik fremad med min datter og alt var ok.

Tilbage til hotellet.
Jeg smuttede ind hos SevenEleven, for at købe lidt øl og så vand til at børste tænder i, der smuttede også lidt chokolade med i farten. Jeg tog mig et bad da jeg kom tilbage til mit værelset, bagefter så kiggede jeg lidt fjernsyn, inden jeg lagde mig til at sove.

Sidst opdateret : 25. december 2007
Dag 05 Rejsedagbog Dag 07