Prolog

Indledning til min rejse til Kuala Lumpur skulle vise sig at blive brolagt med en række problemer.

Jeg havde efterhånden sparet så mange bonuspoint på mit SAS kort at jeg kunne få en "gratis" rejse til Østen, så jeg bestilte en rejse til Bangkok via Nettet. Da SAS ikke flyver til Kuala Lumpur, gik jeg ind på Thai Airways hjemmeside og bestilte en billet fra Bangkok til Kuala Lumpur, flyet havde afgang to en halv time efter jeg ankom til Bangkok. Da jeg regnede med at jeg skulle betale de ca. 1.000 Kr. med mit Mastercard, fik jeg der imod besked om at billetten skulle afhentes inden tre dage, på Thai Airways kontor i Bangkok Lufthavn!

Ups.
Ups - der var nogle måneder til før rejsen skulle finde sted, så jeg ringede til Thai Airways kontor i København for at høre om de kunne hjælpe mig. Det kunne de sagtens, men så ville den samme billet koste  3.000 kr. ! På mit spørgsmål om hvorfor der var den prisforskel, var svaret at sådan var det bare, og de kunne for øvrigt ikke garantere at jeg kunne komme med et andet fly, hvis SAS flyet var forsinket. Problemet skyldtes at man endnu ikke kunne behandle en elektronisk billet i Kuala Lumpur, så der skulle udstedes en gammeldags papirbillet.

Lille mand hvad nu?
Lille mand hvad nu? Jeg kom i tanke om at jeg en gang havde købt en flybillet hos et rejsebureau i Bangkok, og i den forbindelse fik jeg et visitkort af hende der ekspederede mig, det havde jeg tilfældigvis gemt, måske kunne hun hjælpe mig. Jeg gik ind på nettet igen og rykkede min billetbestilling en dag, jeg måtte så tage en overnatning i Bangkok.

Hjælpen var nær.
Jeg sendte en forespørgsel via e-mail til Maliwan, som hun hed. Hun svarede mig samme dag. Hun var i mellemtiden blevet gift og boede nu i Sverige, men hun ville spørge sin veninde, som stadig var ansat i rejsebureauet, om hun ville hjælpe mig. En time efter fik jeg en e-mail fra hendes veninde Sally. Det ville hun gerne, jeg skulle bare sende pengene til hende så ville hun klare resten. Så jeg gik ind på netbanken og lavede en international overførsel til hendes bankkonto, derefter sendte jeg Sally koden til min billetbestilling. Næste dag fik jeg en e-mail fra Sally at nu var alt i orden, og jeg var velkommen til at hente min billet, når jeg ankom til Bangkok. Rejsebureauet lå ikke langt fra lufthavnen, så jeg kunne køre forbi på vejen ind til mit hotel og samle min billet op.

Som smurt i olie.
Jeg gik så i gang med at bestille hotelværelser i Bangkok og Kuala Lumpur, via Internettet. Nu gik det som smurt i olie. En nat i Bangkok på ankomstdagen, en uge i Kuala Lumpur, og hotellet skulle hente mig i lufthavnen, og så en nat i Bangkok igen, efter min tilbagekomst fra Malaysia.
Åh nej - afhentes i Bangkok om tre dage Åh nej igen - kan ikke få systemet til at tage mod betalingen hos Lufthansa

Ikke forbi endnu.
Nu skulle jeg bare vente på at det skulle blive afrejsedag - troede jeg - næ næ, mine fortrædeligheder var ikke forbi endnu! Der var optræk til konflikt mellem SAS og en af personalegrupperne og på min forespørgsel om hvorvidt konflikten blev til noget eller ej kunne SAS ikke garantere mig noget. Konflikten skulle selvfølgelig starte på min afrejse dag!. Nu fik jeg travlt med at finde et alternativ. Hos Thai Airways var der ingen pladser overhovedet, men på Lufthansa's hjemmeside fik jeg bestilt en billet med de samme ud og hjemrejse datoer, men da jeg så skulle til at betale med mit Euro/Mastercard, nægtede systemet at acceptere prisen. Dam it! Jeg kunne ikke få nogen forklaring fra hverken fra Eurocard eller Lufthansa.  

Komma og punktum.
Personlig tror jeg at det skyldtes at vi bruger komma som decimalpunkt og Lufthansa bruger punktum, således at prisen for billetten blev multipliceret med ti. og at vi samtidig bruger punktum som tusinde separator og Lufthansa bruger komma gør det ikke mindre kompliceret. Men den forklaring var der ingen der ville købe, hverken hos Eurocard eller Lufthansa, måske skyldes det at ingen af dem jeg talte med, havde en EDB mæssig baggrund! Nu syntes jeg det var ved at blive helt morsomt.

C&G Travel.
Nu skulle det snart gå stærkt, så jeg ringede til C&G Travel som før havde hjulpet mig med nogle flybilletter, de kunne godt hjælpe mig, men prisen var 900 kr. dyrere end jeg selv kunne have købt den via nettet, og så skulle jeg indbetale pengene først, inden de bandt sig for min billet. Jeg overførte pengene med det samme til deres bankkonto. Hurra mine problemer var løst, sådan da.

Ny lufthavn.
Lufthavnen Suvarnabhumi by Nigth Jeg vidste godt at man var i gang med at bygge en ny lufthavn udenfor Bangkok, Suvarnabhumi som er dens navn. Den gamle lufthavn, Don Muang Airport, skulle lukkes helt ned. Indvielsen af den nye lufthavn var blevet udsat mange gange, men nu var det altså alvor, den 28. september var indvielsesdagen. Ha ha hvorfor ikke. Det betød at jeg fik meget længere hen til det rejsebureau, hvor jeg skulle hente min billet til Kuala Lumpur. Godt jeg ikke havde bestilt et hotelværelse nær Don Muang lufthavn, det ville bare ha' været for meget.

Gu' ved om jeg skulle støde på flere problemer undervejs?

Sidst opdateret : 30. oktober 2009
Med bus til Khon Kaen Rejsedagbog Dag 01