Søndag d. 3. Juli 2005

1.Dag.
Så var det afrejsedag, men da jeg først skulle flyve kl. 20.55 havde jeg masser af god tid. Jeg tog hjemmefra med 17 tiden, men inden jeg gik ud af døren, checkede jeg for 17. gang om jeg havde de tre p'er, penge, pas og pillet. Jeg tog  med S-toget fra Brøndbyøster sammen med min gode veninde Sanne ind til Københavns Hovedbanegård. Her sagde vi farvel til hinanden, Sanne tog toget til Køge og jeg toget til Kastrup Lufthavn.

Kastrup Lufthavn.
Jeg skulle møde vores guide Leif ude i lufthavnen, han havde mit pas og billetten. Jeg var kommet lidt for tidligt, så jeg satte mig til at løse en kryds og tværs i DSB bladet "Se og Kør". Da den var løst, var det tid til at kigge efter Leif, han var dukket op så jeg fik min billet og mit pas. Jeg checkede ind ovre ved Businessclass skranken, her kom jeg til med det samme, og det gik også hurtigt gennem sikkerhedskontrollen. Jeg gik lidt rundt og kiggede i lufthavnen, inden jeg satte mig ned i et cafeteria med et glas øl. Jeg var ikke sulten, så jeg ville vente til jeg kom ombord på flyet. Jeg fik også ringet til slægt og venner og fik sagt farvel.

Klar til at gå ombord.
Her er hidsig aktivitet med at gøre flyet klar til afgang Tiden nærmede sig, så jeg gik hen til paskontrollen, jeg kom hurtigt igennem, der var heldigvis ikke mange i køen. Derefter var det bare af sted til Gaten. Der sad allerede en del mennesker i ventesalen. Der var stadig god tid, så jeg fandt en dansk avis, som jeg satte mig til at læse i. Det fly vi skulle med til Beijing var en Airbus 340/300,  helt fint, den er udstyret med små skærme i stoleryggen, så var der underholdning undervejs, hvis jeg ikke kunne falde i søvn. Det var femte gang jeg fløj til Beijing så jeg kender efterhånden turen.

Det var ved at være tid til bording, det er egentlig pudsigt, lige så snart der er det mindste tegn på der bliver kaldt til bording, maser de alle sammen af sted. Gu' ved om de ikke var placeret på forud bestemte pladser. Jeg skulle sidde i den bagerste ende af flyet på 34B. Jeg har tit måtte vente adskillige gange på at komme forbi folk, der først skulle lægge forskellige ting op i bagagerummet, for det meste foregår det i slowmotion. Så jeg har lært at tage det med knusende ro.

Af sted med SAS.
Her Tove og John Jeg fandt min plads i flyet og fik hilst på Tove, John, Mogens og Jytte som skulle med på turen. Vi bliver et lille sluttet selskab på seks personer, vores rejseleder Leif iberegnet. Det var som sagt femte gang jeg var på vej til Beijing, så jeg vidste af erfaring at der nu lå ni timers flyvning foran mig. Vi var forsinket omkring 25 min. inden vi kom i luften, så vi ville først være fremme i Beijing omkring klokken 12 lokal tid . Efter vi var kommet op i den rette højde, kom stewardesser rundt og bød på en drink, jeg bad om hvidvin. Jeg sad ved siden af en ung tysker som skulle til Kina i forretningsøjemed. Jeg satte mig til at læse lidt i min medbragte bog indtil det var tid til servering af den varme mad. Til middagen fik vi en eller anden form for rejesalat som forret, hovedretten stod på en eller anden ubestemmelig klump kød og noget kartoffelmos, dertil en lille flaske rødvin og en dåse øl. Til kaffen vankede der et par glas cognac. Efter maden begyndte de sædvanlige ligegyldige film på den lille skærm. Jeg forsøgte at sove lidt, det lykkedes da også på et tidspunkt at få nogle timer på øjet.

Morgenmad.
På et tidspunkt var det tid til morgenmad, den stod på omelet, juice, kaffe og en varm bolle til. Det var egentlig pudsigt at tænke på, at vi fløj hen over Ulaan Baator mens vi spiste vores morgenmad, der skulle vi flyve tilbage til i morgen. Vi fik fire styks papirer vi skulle udfylde for at komme ind i Kina, gu' ved om udlændinge skulle udfylde lige så mange formularer når de skal rejse ind i Danmark.

På et tidspunkt lød der over højttaleren at vi skulle spænde sikkerhedsselerne, slå klapbordet op og rette stoleryggen op. Der blev gjort klar til landing, det berømte bump lød da landingshjulene ramte jorden. Det var endnu en gang lykkes at få ni timer til at gå med næsten ingen ting. Det skulle blive rart at få strakt benene. Jeg havde inden jeg forlod Danmark, kigget på vejrudsigten for Beijing, der var lovet op til 38 gr.. Puha - det bliver en hed omgang.