Torsdag d. 7. Juli 2005

5.Dag.
Jeg stod op allerede klokken 6.30, jeg var godt radbrækket, den var sgu hård den seng. Det var hundekoldt, jeg var vågnet flere gange i løbet af natten fordi jeg frøs,  men jeg dovne hund, gad ikke stå op og tage tæppet fra den anden seng. Man kunne godt mærke at vi var oppe i 1550 meters højde. Solen var oppe nu og var i gang med at varme luften op. Jeg gik ned til toilet og baderummene. Jeg måtte vaske mig i koldt vand, enten var det varme vand sluppet op, eller også havde de ikke opfundet det endnu på disse kanter. ;-). Det var en kold omgang. Vi spiste morgenmad klokken 8, den bestod af brød, pålæg og ost samt kaffe.

Skildpadden.
Den ligner godt nok en stor skildpadde Vi kørte klokken 9. Målet var en stor klippeformation der blev kaldt den store skildpadde. Der skulle ikke meget fantasi til at finde ud af hvorfor. Naturen skaber mange gange nogle rene mesterværker. Vi kravlede op på bagsiden af den store klippe, lige så langt vi nu kunne komme, der var en smuk udsigt der oppe fra. Vores guide Degi fortalte at mange mennesker undrede sig over at midt ude på en øde slette, pludselig kunne stå en stor klippeformation. På denne måde var myten om deres oprindelse opstået. Det var en stor stærk bryder der trænede for at forøge sin styrke, han bar rundt på en stor klippe og når han var træt af at slæbe rund på den, satte han den så ned et eller andet tilfældigt sted.

Aryapala Medition Center.
Trappen op til Aryapala Initiation and Medition Center Vi kørte videre til et såkaldt Lama meditations center, Aryapala Initiation and Medition Center var stedets fulde navn. Vi gik op ad nogle stejle stenede bakker, over en hængebro, som var spændt over en dyb kløft, og op ad nogle stejle trapper op til selve centret. Vi blev lukket ind af en ung mand der havde opsynet med centret, desværre måtte vi ikke fotografere indenfor. Stedet var beregnet for munke vist de ønskede et sted hvor de kunne meditere i fred og ro. Udsigten der oppe fra var fabelagtig smuk, blandt andet er det billede der pryder forsiden af denne rejsebeskrivelse, taget her oppe fra.

Tilbage til lejren.
Et glimt af Tuul floden På vejen hjem til lejren gjorde vi holdt ved en lille handlende, her købte Leif en flaske Vodka. Jeg var begyndt at få lidt ondt i halsen. Vi spiste frokost kl. 14. Vi kørte af sted igen kl. 15.30. Vi skulle ned til Tuul-floden ved Tajgas skoven. Her gik vi langs bredden et stykke tid, der var lidt uenighed om det nu også var værd at gå her, jeg syntes nu der var meget rart her, men flertallet ville hellere tilbage til lejren og gå rundt i det smukke område omkring lejeren. Muligvis er mongolerne fascineret af flodens vand, men vi danskere er jo omgivet af så meget vand, men vi har til gengæld ingen bjerge, så de er jo mere interessante for os. Enden på det blev at vi kørte tilbage til lejren. Hver i sær gik sig en tur i omegnen. Jeg var lidt halvsløj så jeg blev i min Ger, jeg benyttede lejligheden til at tømme mine digitale kort over på min medbragte harddisk.

Vores lejr lå utroligt smukt Vi spiste kl. 19. Da vi havde spist maden kom Leif med den flaske vodka han havde købt, den blev uddelt smagsprøver. Jeg syntes jeg var lidt varm, satans også at jeg er så sart. Jeg besluttede at gå tidligt i seng, måske kunne jeg sove det ud af kroppen. Jeg tog tæppet fra den anden seng og pakkede mig godt ind. Jeg var faldet i søvn da nogen bankede på min dør, det var en af de unge mennesker, han spurgte om jeg ville ud at ride en tur, jeg takkede pænt nej. Jeg faldt heldigvis hurtigt i søvn igen.

Sidst opdateret : 22. januar 2006
Dag 4 Rejsedagbog Dag 6