Torsdag 15. Juni 2006

1.Dag.
Det værste jeg ved med charterrejser er at man næsten altid skal møde meget tidligt i lufthavnen og denne tur til Samos var igen undtagelse. Vækkeuret ringede allerede på dette ukristelige tidspunkt kl. 3.45., hvorfor sover man altid bedst når vækkeuret ringer? Nå - efter morgentoilettet og en hurtig kop kaffe, bestilte vi en taxa. Den skulle hente os kl. 4.45, den kom til tiden og kørte os til lufthavnen. Det er lige før at prisen på den køretur, kostede lige så meget som en afbudsrejse.

Kastrup Lufthavn.
Ankomst til Bangkok Lufthavn Vi havde i TV fået tudet ørene fulde om de lange køer ved indcheckningen, så vi kom i god tid. Meget overraskende bestod den lange kø af en person før os. Herligt - der er ikke noget så dræbende kedeligt som at stå i kø. Men glæden blev ret kort, for køen til sikkerhedskontrollen var uhyggelig lang, det tog os en lille times tid inden vi slap igennem. Tillykke Kastrup Lufthavn, sikken en service. Vi havde dog god tid så vi kunne nå at få en kop kaffe og friskbagte rundstykker. Vi havde også tid til at gå lidt rundt og kigge i lufthavnen, inden det blev tid til at gå til vore Gate. Vi skulle flyve 7.10 og det kom til at passe. Vi fløj med Sterling Airways. Vi havde bestilt mad ombord, vi fik serveret en bolle med ost imellem, samt et halv æg, dertil en kop kaffe. Flyveturen der ned tog 2 timer og halvtreds minutter.

Ankomst til Pythagorion.
Vores hotel set udefra Efter vi havde fået vores kufferter, gik vi uden for, her blev vi modtaget af vores guider og vi droppede vores kufferter af ved en lille lastbil. Selv blev vi kørt med en bus, køretiden var kort fordi lufthavnen ligger tæt på Pythagórions lufthavn. Vi blev sat af så tæt på vores hotel vi kunne komme. Vores hotel som hed Antonio Studio, lå højt oppe på en skråning, og her er gaderne meget smalle, så vi gik det sidste stykke, frem til til hotellet. Vi fik hurtigt checket ind, men vi måtte vente lidt inden vores bagage kom. Jeg hentede selv bagagen, den var droppet af uden for hotellets stejle trapper.

En tur ned til byen.
Vores hotel set fra havnepromonaden Vi fik skiftet til shorts og sandaler, vejret var ganske pænt, ikke for varmt, men en sol der skinnede fra en skyfri himmel. Vi besluttede os for at gå ned og kigge på byen. Sanne og jeg havde været på Samos en gang før, det var i 1989, men den gang boede vi i Samos by. Under denne tur besøgte vi Pythagórion et par gange. Vi gik ned langs havnepromenaden og ud ad molen. Efter hvad vi kunne se og sikkert også erindre, var der ikke sket nogen nævneværdig forandring med byen. Måske havde nogle af husene fået nyt tag og nogle nye farver, men for os lignede byen sig selv.

Frokost.
Her guffer jeg en skinkesandwich i mig Vi var enige om at finde et sted hvor vi kunne få lidt at spise. Vi fandt et lille sted i en af sidegaderne, her kunne vi få en sandwich og en øl. Vi valgte begge en sandwich med tunsalat og fetaost. Prisen var 3 Euro per næse. Vi blev enige om at købe ind til morgenmad, så vi kunne spise den på vores værelse. I vores værelse var der en lille køkkensektion, hvor der var en stålvask, en dobbelt kogeplade, gryder og pander, og en kaffemaskine, desuden var der et lille køleskab.

Shopping.
Da vi var færdig med at spise, gik vi på indkøb. Vi købte nogle boller, smør, ost og marmelade, nu havde vi morgenmad til et par dage. Vi købte også nogle kager til vores eftermiddagskaffe, desuden købte vi en halv flaske Rosévin, nogle grønne oliven og en lille flaske femstjernet Metaxa. Nu kan damer jo ikke gå forbi et tøjstativ uden at alt tøjet skal endevendes. Sanne er bestemt heller ingen undtagelse, så da vi passerede et tøjstativ, blev der hevet ned og kigget på priser, jeg måtte hele tiden omregne fra Euro til danske kroner, det endte med en pæn hvid bomuldsbluse til 12 Euro.

Eftermiddagskaffe på altanen.
Havnepromonaden set fra vores altan Vi blev enige om at gå tilbage til vores hotel med vores indkøb, det var også godt varmt i solen nu, så kunne vi få os en kop eftermiddagskaffe på altanen. Vores altan var ikke så stor, men der var da plads til et lille bord og to stole. Udsigten var bestemt ikke kedelig, vi kunne faktisk se ud over det meste  af byen. Vi sad og nød solen mens vi drak kaffe og spiste kage, jeg listede også en enkelt Metaxa ned: Livet er nu ikke så kedeligt.

Introduktionsmøde og Aftensmad.
En ordentlig håndvægt
Sanne har fået reddet sig der Der skulle være informationsmøde kl. 18 på en restaurant der hed Four Season, den lå nede på havnepromenaden. Vi troppede op til tiden, vi fik tilbudt en glas Ouzo eller et glas Fanta, hverken Sanne eller jeg er til Ouzo, så det blev til Fanta lemon. Vores guide Andreas bød os velkommen og fortalte lidt om de ture de kørte i den kommende uge. Sanne og jeg besluttede os for en rundtur på øen og så en tur til naboøen Patmos. Det var begyndt at blæse op, så der kom en kølig brise ind ude fra havet, så vi besluttede at gå hjem og få noget varmere tøj på. Vi gik tilbage til Restaurant Four Season for at spise vores aftensmad, Sanne bestilte en gang Stifado og jeg  bestilte Kalemaris, ligeledes bestilte vi også en gang Brusetta, vi troede at det var hvidløgsbrød, men det viste sig bare at være ristet brød med smør på. Vi bestilte også øl, en lokal øl som hed Mythos, den lærte vi at sætte meget pris på, både på grund af smag og størrelse.

VM i fodbold.
VM i fodbold vist på storskærm - Sverige spiller Mens vi var på Samos var der VM i foldbold, så Apollo Rejser havde arrangeret en lille konkurrence om hvem der kunne gætte resultatet i kampen mellem Sverige og Paraguay. Så efter vi havde spist, mødtes vi på Restaurant Nelefi, hvor de havde sat en storskærm op. Vi kom til at sidde sammen med et ungt ægtepar fra Hvidovre, dem sad vi så og sludrede en hel del med. De tog sig nogle drinks, jeg ved ikke om de havde besluttet at smage på alle de drinks der stod på kortet, men der kom en lind strøm af glas med paraplyer, meloner, agurker, alskens frugter og sugerør og jeg ved ikke hvad der strittende op af glassende. Nå de hyggede sig gevaldigt. Sanne og jeg holdt os til øllet. Fodboldkampen var jævn kedelig at se på, der skete først noget sidst i anden halvleg, efter svenskerne skiftede de to gamle Brøndby-spillere ind, Mathias Jønson og Johan Elmander. Der kom lidt mere fart på i angrebet, det resulterede i at Sverige scorede til kampens resultat 1 - 0. Det vakte stor jubel hos de mange svenskere der sad og kiggede på.

Godnat.
Klokken var nu over 23, så det var tid til at gå tilbage til vort hotel. Vejen op til vores hotel er ret stejl, så den giver lidt motion hver gang vi går den vej. Vi var ikke længe om at kravle i seng, det havde været en meget lang, men god dag.