Onsdag 21. Juni 2006

7. Dag.
Ned ad den stejle gade fra vores hotel Vi vågnede kl.8, det havde igen været en meget varm nat. Vi tog vores morgenmad ude på altanen, selv om det allerede var godt varmt nu, men altanen ligger heldigvis i skygge om morgenen. Jeg havde hængt en T-shirts til tørre i går, den var væk, så den må være blæst væk på et eller andet tidspunkt. Nå pyt med det, det var en af den slags hvor man får fire for en hund. Vi sad og snakkede om hvad vi ville bruge den sidste dag til i dag.

Ind til byen.
Et af de mange smukke huse De skal jo også holdes vedlige Vi gik ned til byen, vi var nemlig blevet enige om at vi ville gå rundt i de små gader for at kigge på de mange dejlige huse og haver og så købe det sidste. Der er mange dejlige huse i Pythagorion og de er meget velholdte, så vi brugte vel et par timer til det. Der er vel omkring 2.000 fastboende grækere i byen. Klokken var over 11, da vi besluttede at gå ind på Internetcafeen for at sende en hilsen hjem til slægt og venner.

Hen til museet.
Museet der holder lukket Nu var vi ret tæt på Rådhuset og museet så vi slog lige et smut hen for at se om museet var åben, ak nej, døren var tilgitret, det ærgrede mig lidt for der var blandt andet nogle gamle statuer fra Hera templet som var flyttet hertil, og hensyn til bevarelsen, vind og vejr er i vore dage på grund af luftforureningen, hård ved de gamle kulturskatte. Nå - måske skulle vi prøve, endnu en gang i eftermiddag. At der ikke var en fast åbningstid, kunne måske også skyldes at turistsæsonen ikke rigtig var kommet i gang endnu.

Shopping.
Vi plejer at købe krydderier og honning med hjem, når vi er i Grækenland. Så vi gik på jagt efter tzatzikipulver og timianhonning, vi købte også forskellige poser med andre krydderier, så havde vi lidt til gaver, Sanne købte flere dåser med honning. Jeg købte en lille flaske Metaxa og så stødte jeg på ugens tilbud, den kunne jeg ikke sige nej til, jeg måtte købe det - 6 x 50 cl Mythos på dåse. De kunne jo altid bruges hvis vi kunne finde på at lave græsk mad en dag, stifado eller moussaka måske. Sanne ville også købe et broderet pudebetræk, af den aflange type, men hun var ret usikker, så hun kunne ikke beslutte sig, måske var det en god ide, at have taget mål af puden inden man beslutter sig for et køb, hvilket jeg da også forsigtigt påpegede.

Dagens livrem.
For det ikke skulle være løgn så købte jeg en livrem til, det udløste selvfølgelig et par kommentarer, noget i retning af hvor mange skal du egentlig have, du kan da jo kun gå med en af gangen osv.. Jeg forstår mig godt nok ikke på kvindelogik, især ikke dem som har 30 par sko og et utalt antal af klude hængende inde i skabene, så jeg afstod fra en større disput. Vi havde nu fået en del at slæbe på, så vi gik hjem til vores hotel og læssede af.

Frokost og siesta.
Tid til en kop kaffe Klokken var nu omkrig halvto, så det var tid til lidt frokost. Vi gik tilbage havnen og ind hos vores ven på restaurant Pythagoria. Jeg bestilte en Pita Gyro og Sanne ville have græsk salat og tzatziki. Vi fik os en kop kaffe efter maden. Vi gik der efter hen til museet igen, men der var selvfølgelig ikke åbent. Solen var rigtig hård nu og det var meget varmt, så vi gik tilbage til vores hotel for at slappe lidt af og vente på at det skulle blive lidt køligere. Vi holdt siesta fra 3 til 5.

Eftermiddagskaffe.
Efter vores hvil, satte vi os ud på altanen med vores eftermiddagskaffe, jeg drak en lille Metaxa til kaffen (det sidste der var tilbage). Det var stadigt meget varmt. Ih hvor må der blive varmt på Samos, når højsommeren sætter ind for alvor. Bagefter begyndte Sanne at pakke sin kuffert, det var jo hjemrejsedag i morgen. Jeg kunne høre inde fra værelset, at Sanne diskuterede med sig selv om nu alting også kunne være der eller ej, og hvad der skulle være i kufferten og hvad der skulle være i håndbagagen. Det hele endte i fryd og gammen, hun blev enig med sig selv, at hun kunne have det hele. Jeg ordner min egen kuffert i morgen, på 5 minutter, uden snakken endda.

Restaurantens visitkort Klokken var lidt over otte da vi gik ned til havnepromenaden for at finde at sted at spise. Vi gik ned mod den sydlige mole, forbi det hotel som ligger på hjørnet, hotellet var for øvrigt lukket. Lige bagved hotellet, den første restaurant på højre hånd, der gik vi ind for at spise, Sanne ville have kylling souvlaki og jeg kalemaris. Vi bestilte to Mythos, de store ølkrus der blev stillet på bordet, var kølet så meget ned at der var et tynd lag is udenom. Det så ud til ifølge menukortet at det var rimeligt billigt her. Det tog lidt tid inden vores mad kom, men hvis det skal laves fra bunden, så er det fair nok. Sanne udtrykte sin store tilfredshed med sin mad, på min tallerken var der kun blæksprutter og i rigelig mængder, der var ikke andet ud over et par skiver citron, ikke noget med fyld af ris, pomfritter og hvad ved jeg.

Byens bedste.
Jeg bestilte en øl mere, og straks kom der to friske dejlig kolde glas på bordet. Det var efter min menig byens bedste kalemaris, og jeg har endda fået det nogle gange i løbet af ugen. Sanne ville gerne have dessert, græsk yoghurt med akaciehonning, det fik hun så, men da hun havde labbet honningen i sig, kunne hun ikke spise resten, fordi det blev for vammelt. Nu har græsk yoghurt en ret fed konsistens, i modsætning til det pladder Arla leverer der hjemme, så det var forståeligt nok at Sanne levnede resten. Vi sad rigtigt og hyggede os, men på et tidspunkt melder regningens time sig Ups - kun 22 Euro, en Mythos kostede kun 2 Euro, det var næsten billigere end i supermarkedet. Det var absolut det  billigste sted vi havde spist i hele ugen, og det bedste mad oven i hatten. Da vi havde betalt vores regning, kom tjeneren med to store Metaxa, on the house. Denne gestus gjorde ikke min begejstring mindre for stedet her, især taget i betragtning af at Sanne ikke drikker Metaxa.

Sidste aften.
Et godt grin den sidste aften på altanen Vi gik en tur ud ud ad sydmolen, hen til Pythagorias statue, her sad vi og nød aftensfreden inden vi gik hjem til vores hotel. Da vi var tilbage til vores værelse, satte vi os ud på altanen, vi havde to små Mythos i køleskabet, som ventede på os. Vi sad og gjorde status over turen, det havde været et meget hyggeligt gensyn med Samos. Det ideelle havde nok været at vi havde boet i Samos by nogle dage, og så resten af tiden i Pythagorion. Vi besøgte ikke Samos by i denne omgang, men vi havde jo også boet der i en hel uge og havde trevlet byen igennem på kryds og tværs, godt nok for 17 år siden, men alligevel. Sidste aften på altanen - hyggeligt - der var stjerner på himlen, det var lunt, byen var ved at gå til ro, og snart var det også vores tur.

Sidst opdateret : 18. februar 2007
Dag 6 Rejsedagbog Dag 8