15. marts - 19. marts.

15.03.2008.

Hej
Så er jeg kommet frem til Lampang, det er til stor glæde for mig at fortælle jer at her er helvedes varmt, så måske kan jeg få lidt misundelse fra dig - haha. Jeg kørte med bus små 3 timer fra Tak, så var jeg fremme. Jeg har allerede besøgt 3 templer, inden jeg gav op for varmen. Jeg har lige spist kylling og fisk, men jeg bliver hurtigt mæt, det må absolut være varmen der gør det. I dette område begynder jeg at støde på andre turister, måske tager jeg videre i morgen aften til Chiang Mai, hvis jeg ikke finder noget der fænger mig, man ved aldrig med ham Mogens, den rastløse sjæl, der er godt nok en stor elefant camp her oppe, men den har jeg besøgt før, at jeg kan ikke rigtig lide at se de store dejlige dyr optræde med at stå for forben og spille fodbold. Men et stort vandfald kunne godt stå på programmet. Jeg får se, så ind til da, ha' det godt.

Mogens
Fra et af templerne jeg besøgte Fra et af templerne jeg besøgte

Efterskrift.
Det blev ikke til noget med et besøg til et vandfald, det er sidst på den tørre sæson, så der er ikke meget vand i de fleste vandfald lige nu. Men som kompensation besøgte jeg et par templer mere. Jeg spiste min aftensmad på en lokal restaurant, det var et sted som var godt besøgt af de lokale. Jeg bad om et menukort, det fik servitricen til at forsvinde? Hun kom dog tilbage lidt senere med en som kunne to sammenhængende engelske ord. De medbragte et spisekort - på thai! Jeg bad om noget tomatsalat, de lignede begge, hver især, et tre meter højt spørgsmålstegn. Jeg spurgte efter køkkenet, spørgsmålstegnene blev ikke mindre af den grund. Jeg tog den ene ved hånden, mens jeg ledte efter køkkenet. Jeg gik der ind, og fandt hurtigt køkkenchefen. Han fulgte mig nysgerrigt, mens jeg pegede på noget salat, et par tomater, et løg og noget agurk, til sidste pegede jeg på en kniv og gjorde nogle skærebevægelser med min ene hånd. Alle i køkkenet hylede af grin. Sådan bestiller man tomatsalat, når man ikke taler samme sprog. Jeg pegede også på noget kylling og ris, nu jeg alligevel var i gang.
Tre slag på hver eneste klokke Rester ne af et gammelt tempel

16.03.2008.

Hej
Så er jeg nået frem til Chaing Mai. Jeg havde en god dag i Lampang og på vejen frem til Chiang Mai, besøgte jeg Wat Lampang Luang Phrae, et gammelt tempel fra 15. hundrede tallet. (Se billeder i Billedarkivet.)

Jeg har også besøgt en keramik fabrik, hold ad helt k... det kostede ingen penge, det var nærmest til grin, krus man rask væk forlanger 30 - 40 kr. for i Danmark kostede fra 6 til 8 kr. Jeg er begyndt at spise hvor thaierne spiser, det koster kun en tiendedel og smager bedre, man skal bare sætte sig der hen hvor der sidder mange thaier, de sidder nemlig hvor den bedste og billigste mad findes.

Jeg har også købt mig en flaske thailandsk rødvin, det er nu en stor joke, men sjovt at prøve. Jeg har bestilt en udflugt i morgen med besøg af op til 5 forskellige bjergstammer, så det bliver en heldags tur, så det betyder jeg vil være to dage her, inden jeg flyver videre til Mae Hong Song. Jeg kan fortælle mere i morgen, måske får jeg taget nogle rigtig gode billeder.

Nu ikke mere for denne gang

Mogens
Fra Wat Lampang Luang Phrae, mange spændende ting at kigge på Besøgende på Wat Lampang Luang Phrae gik rundt om der gamle Stupa

Efterskrift.
Besøget af Wat Lampang Luang Phrae var rigtig hyggeligt, det var søndag så der var mange lokale thaier der besøgte templet. Jeg kan godt lide at iagttage mennesker der er optaget af deres religiøse ceremonier. jeg brugte et par timer på det. Der efter besøgte jeg en af Lampang regionens mange keramikfabrikker, det var nu kun deres udsalgssted. Der var rigtig mange spændende ting, kopper, krus, tallerkner, skåle og fade, i alle regnbuens farver. Hvis jeg havde være noget yngre, ville det måske være en god ide at importere noget af det, og så sælge det til isenkræmmerne hjemme i Danmark. Nå - jeg har arbejdet nok i mit liv.

Da jeg nåede frem til Chiang Mai, indlogerede jeg mig på Top North Guesthouse, her har jeg boet tidligere, det ligger centralt og har hvad jeg skal bruge.
Tekander stablet op i en pyramide Hanen er Lampang regionens symbol

17.03.2008.

Hej
Jeg er stadig i Chiang Mai, har i dag været på tur og besøgt forskellige bjergstammer, blandt andet de såkaldte Long Neck (Karen) stamme, kvinderne bærer rundt på ringe om halsen, de kan veje op til 6 kg. De forskellige stammer lever under noget anderledes forhold og er ret fattige, deres huse er bygget af træ og taget er dækket med strå. Der efter kørte vi videre til en hule i et bjerg, hulen er hellig og indeholder en masse Buddha figurer, hulen gik 600 meter ind og nedad i bjerget. Jeg rejste sammen med 3 amerikanske piger, de kendte ikke hinanden, men havde rejst i op til flere måneder rundt i asien. Vi spiste så thai frokost sammen, men den var nu ikke særlig krydret, så de havde tilpasset det til os turister, sluttelig besøgte vi en orkide, slange og sommerfuglefarm, inden jeg var tilbage til mit hotel. Her er stadig meget varmt, jeg forsøger at få en flybillet til Mae Hong Son, men det er åbenbart lidt svært, men jeg vil prøve igen i morgen tidlig. Nu vil jeg gå ud for at finde noget at spise, så jeg slutter for nu.

Mogens
Et meget smukt tandsæt Indbygget ørenring i flippen

Efterskrift.
Besøget hos bjergstammerne var lidt af en skuffelse, det virkede som om de kan var placeret der af hensyn til turisterne.

De forskellige bjergstammer var hver især repræsenteret ved nogle enkelte personer, jeg kan forestille mig at de går hver til sit når det er fyraften. Forinden besøgte vi en lille "fabrik" der fremstillede papir af elefant møg, det var en længere proces og det færdige produkt var temmelig groft i sin struktur.
Landsby liv Garnet spoles op

18.03.2008.
Hej igen
Så er jeg fløjet til Mae Hong Son, det holdt hårdt på at få en flybillet i aftes, men her til morgen var der ingen problemer, jeg tror de prøver at presse citronen lidt. Jeg brugte formiddagen til at besøge et par templer i Chiang Mai, og så få en gang oliemassage, det var for første gang under turen, jeg trængte til det, efter alt den traven rundt. Flyveturen var kort, den varede kun 35 min. til gengæld var det en god rystetur på grund af bjergene. Jeg har fundet et lille guesthouse, hvor jeg har fået en lille bungalow, med aircondition, TV, bad med varmt vand, men så koster det også 80 kr., man må betale for det man får - ha ha, guesthouse't ligger ned til en lille sø, meget pittoresk. Jeg har allerede besøgt det første tempel, som også ligger ned til søen, langs søen er der masser af madboder, hvor det koster fra 5 Bath og op til 25 Bath (omregn selv). Jeg vil nu finde ud af hvad der er af muligheder for ture rundt i nabolaget.

Du vil høre fra mig igen, stol på det.

Templet ved søen i Mae Hong Son Gadekøkkener langs søen

Efterskrift.
Jeg spiste min aftensmad nede ved søen, rigtigt hyggeligt. Jeg sad på min flade på nogle stråmåtter, der var noget der gav jordsmag i en vis legemsdel. 10 m. fra mit guesthouse lå der en lille internetcafe, her fik jeg også min aftenkaffe. Jeg havde bestilt en heldagsudflugt til i morgen, så jeg gik relativt tidligt i seng.
Gadekøkkener ved søen Værsgo at sidde ned

19.03.2008.

Hej igen
Hvis du leder efter paradiset, så er det måske her, jeg har i hvert fald fået en på opleveren her. Livet er meget afslappet her og alle er smilende og venlige. I går aftes spiste jeg nede ved den omtalte sø, til en afveksling fik jeg kylling, og en flaske vand. Jeg bestilte en heldagstur til i dag. Jeg blev vækket ved hanegal, det vil sige klokken 4, jeg blev faktisk glad i låget, fordi jeg kunne konstatere at jeg var i live og havde min fulde hørelse, så jeg lå og hyggede mig med det. Jeg stod tidlig op og tog mig et bad, hvorefter jeg gik ned og tog nogle dejlige billeder af templerne som ligger nede ved søen, derefter spiste jeg morgenmad, herligt der var så stille, jeg samlede vasketøj sammen, det kan afhentes kl. 16. Klokken 8.45 kom der en 4 hjulstrækker og hentede mig, ene mand en hel dag for 1.500 Bath. hold da helt kæft hvor bliver de rige på min bekostning.

Så begyndte ellers turen, ad veje som gik op ad og op ad i sving efter sving nogle af stigninger var helt ude af kategori, første stop var ved en Long Neck Village, jeg var så heldig at være den første turist, så jeg fik rigtig lov til at fotografere, men helt ærligt, jeg har lidt svært ved det, fordi jeg føler lidt at de er udstillingsgenstande eller dyr i Zoo. Men ok de lever af det. De tilhører Karen folket og stammer fra Burma, de lever her som flygtninge, men får ingen støtte fra Thai regeringen, dog får de hjælp fra FN. Der efter gik turen til en såkaldt fishcave. Et hyggeligt sted hvor jeg gik rundt i naturen og så fodrede nogle fede fisk - haha. Der fra kørte rutsjebanen videre til den såkaldte Chinise Village, hvilket siger sig selv var beboet af kinesere, markerne omkring her bestod af teplanter. Vi spiste frokost her ved en lille sø, herligt!

Senere kørte vi op til Burma's grænse, op til en thai grænsevagt. Her foretog jeg en illegal grænse overskridelse, min chauffør tog et billede af mig mens jeg stod op ad et skilt der stod Myanmar på. Jeg blev ikke tilbageholdt - haha. Turens gik videre ned til et sted som blev kald Coffee Villages, spørg mig ikke hvorfor, jeg fik ikke kaffe, her var et meget smukt område, som jeg gik rundt og fotograferede i. Jeg blev stoppet af en Thai familie som spurgte hvor jeg kom fra. Da jeg fortalte det, spurgte datteren på fejlfri jysk: Goddaw - hvordan har du det. Ha ha hun havde arbejdet et år i Esbjerg, men arbejdede nu i Bergen for Statoil. Ak ja man komme ud for mange pudsigheder. Da jeg kom tilbage til min bil, kom moderen hen med en lille bakke jordbær, den skulle jeg have, smuk gestus. Sidste stop pa vejen var et tempel som ligger utroligt smukt oppe på et bjerg, med udsigt ud over Mae Hong Son.

Jeg blev sat af ved mit hotel, jeg hentede mit vasketøj, 15 kr. for 2.5 kg ,og så min flybillet tilbage til Chiang Mai i morgen.

Efter et bad, ville jeg have en kold øl på hotellet, der sad så Rene fra en by oppe ved Limfjorden, vi kunne ligeså godt drikke øllet sammen. Han havde været hjemmefra siden september, rejst gennem Kina, Vietnam, Cambodia og havde nu været et stykke tid i Thailand, han vidste ikke hvornår han tog tilbage til Danmark. Ok jeg tror dagens historie er blevet lang, så jeg vil stoppe her, det er også ved at være spisetid. Vi høres ved.

Mogens

Hovedgaden i Karen landsbyen Mor med sine to døtre, et stort spring i alder

Efterskrift.
Rene fortalte mig han var blevet skilt på grund af hans kone havde fundet en anden, så det nybyggede hus og hele baduljen blev solgt. Han var så gået på efterløn og så taget af sted på egen hånd alene, for første gang i hans liv. Han rejste nu rundt med en thai dame, som han betalte for sit selskab og mere lå der ikke i det. Jeg  nævner med vilje ikke Rene's efternavn og hvilken by han kom fra, der kunne måske være nogen der genkendte ham, og det skal de ikke have at rende med ;-) Turen som jeg var på, kan varmt anbefales. Det lille agentur havde købt en flybillet til mig og de ville køre mig til lufthavnen i morgen - for free ! Jeg spiste igen min aftensmad ved et gadekøkken nede ved floden, og derefter besøgte jeg endnu en gang internetcafeen, før jeg gik i seng.
Søen ved den kinesiske landsby Floden nede ved Coffee Villages

Sidst opdateret : 19. oktober 2010
9. marts - 14. marts. Rejsedagbog 21. marts - 28. marts.