19. april - 21. april.

19.04.32008

Hej igen.

Nu er jeg i Ayauthaya, men forinden jeg forlod Nakahon Rathasima, oplevede jeg endnu engang at komme i dårligt selskab oven i købet med en landsmand fra Korsør. Han havde en flaske 100 Pipes whisky som gerne skulle tømmes, af en eller anden mærkelig grund, og hvem træder ikke hjælpende til når en landsmand har problemer. Han var gift med en thaier og de havde et hus i Jomtien, de skulle til en fest fordi et familiemedlem skulle være munk. Festen skulle foregå lørdag, jeg blev inviteret med, det kunne selvfølgelig være en stor oplevelse for mig at få det med. Oh næste dag vågnede jeg med et ottekantet hoved, og samtidig med et det var meget varmt, omkring 40 C, var jeg ikke meget værd. Jeg tog ud til The Mall igen, fordi det var det til at være rent temperaturmæssigt. Bare køreturen der ud med en TukTuk var noget af en lidelse, selvom han kørte som død og helvede, var det som om jeg blev blæst med en føntørrer.

Jeg spiste sent frokost der ude, inden jeg tog tilbage til mit hotel med aircondition på fuld knald. Jeg mødte min nye ven i restauranten om aftenen, han fortalte at programmet var lavet om, så noget skulle foregå om lørdagen, med en efterfølgende fest med ca. 100 mennesker, og den egentlige munkeindvielse skete først om søndagen, her med en efterfølgende fest med ca. 300 deltagere. Han fortalte at han havde købt 3 flasker whisky, så var der nok til den første dag. Ups! Det fik mig til at bakke ud, med den undskyldning at det nok ikke var passende at jeg deltog, da jeg jo ikke tilhørte familien.

Nå helt ærligt jeg duer ikke længere til drukfester, så vi sagde pænt farvel til hinanden.

Jeg tog tidlig af sted her til morgen, mit mål var Ayutthaya. Der går ikke en direkte bus til Ayutthaya, så jeg skulle skifte i Sariburi, bussen til Sariburi kørte næsten lige efter jeg var steget ombord, og turen virkede som om bussen kørte direkte efter Saraburi, men der efter gik det trængt, næste bus var en bumler uden aircondition andet det der kom ind af de åbne vinduer, den tog den nærmeste omvej, så det virkede som om det tog dagevis.

Nå nu er jeg fremme, jeg har fundet mig et værelse til en rimelig penge, jeg har fået mig en dejlig kold Heineken, så det livet er ikke så tosset end da.

Ayutthaya er sprængfyldt med gamle tempelruiner, så der er noget at kigge på for mig, men det hører du sikkert nærmere om senere, slut for nu.

The Mall - børnene kigger på fiskene Fiskene kigger på børnene

Efterskrift.
Den sidste dag i Khorat var også en hed omgang så jeg søgte atter en tur ud til The Mall, kun fordi temperaturen var behagelig, så da det begyndte at kede mig tog jeg tilbage til mit hotel.

Busturen til Ayutthaya næste dag var en langstrakt og kedelig affære, så det var dejligt at komme af bussen da vi endelig nåede frem. Der var ikke langt til det område hvor de fleste guesthouse lå, så jeg trillede af sted med min kuffert, jeg valgte det sted der så pænest ud ude fra. Ifølge min guide lå priserne nogenlunde på samme leje. Rummet var ikke noget at skrive hjem om, men der var hvad der skulle være, og det vat pænt rent.
En bus med plastiksæder Wat Ratchaburana
Wat Ratchaburana Wat Mahthat

20.04.2008

Hej igen.

Dagen i går gik hurtigt, jeg fik installeret mig på et guesthouse til omkring 85 kr. fik afleveret en masse vasketøj, og så ellers orienteret mig om hvor er hvad i byen. Selve det gamle Ayutahaya ligger på en ø, det vil sige den er omgivet af floder. I den gamle tempelby, som en gang var hovedstad for Thailand, var der oprindeligt ca. 400 templer, mange er gået til i mellemtiden, på grund af krige, brande og hvad ved jeg, men der er nok at se på endda. Det er valgdag til regionerne, her lørdag og søndag, så restauranterne må ikke sælge øl og spiritus, haha - de store tekopper er fundet frem, sjovt at se så mange te-drikkere der pludseligt er kommet til landet, og så kan du bare gå hen i supermarkedet og købe alt det øl og sprut du vil, dumme politikere.

Jeg stod tidligt op i dag, jeg ville se nogle templer inden japanerne kom.

Jeg afleverede mere vasketøj på vejen ud til tempelområdet. Jeg nåede tre templer inden jeg gik død, temperaturen var oppe på 40 C, så jeg besluttede at luske hjem ad til mit værelse, jeg havde helt glemt det med udskænkningsforbud så jeg gik ind på en restaurant og bad om en øl, de beklagede meget men ingen øl, jeg må have forvirret dem eller blødgjort dem, de forbarmede sig over mig og placerede mig bagest i lokalet med en Heineken. Det er sgu lang tid siden en øl har smagt så godt, det gav fornyede kræfter til hjemturen, jeg hentede mit vasketøj, 80 Bath (15 kr.).

Der efter gik jeg hjem til mit værelse, tog et bad og skiftede det våde tøj ud med noget tørt.

Jeg bestilte en sejltur på floden rundt om øen, det skulle vise sig at være en rigtig god ide. Det var knapt så varmt, turen tog ca. 2 timer, og foregik i en lille plimsoller, med en ældre dame som skipper, der var et ungt par med fra Irland, som jeg fik en hyggelig sludder med på vejen.

Vi gjorde stop ved et gammel tempel fra ca. 15. - 16. hundrede tallet, bygget i den sædvanlige Khmerstil. Der efter gjorde vi stop ved et nyere tempel og til sidst stoppede vi ved et kinesisk tempel, alt i alt en god tur.

Samme TukTuk som hentede mig, satte mig af ved mit hotel. Jeg gik direkte over for at få en gang oliemassage, herligt - jeg gik bagefter direkte tilbage til mit hotel, for at få vasket olien af.

Så var det spisetid, jeg bestilte en gang kogte grøntsager med svinekød, en ret som ikke er krydret, og så en "tekop" øl.

Nu sidder jeg her og klamper på et hakkebræt på en Internetcafe, jeg har besluttet at blive her en dag mere, jeg mangler jo nogle templer endnu, så slut for nu.

Mogens
Den store hal i Wat Luang Wat Luang - en af den smukkeste af templerne i Ayuthuya

Efterskrift.
Jeg tilbragte aftenen i en udendørs bar hvor der var engelsk fodbold på en stor skærm, så da kampen var slut og jeg havde drukket min "te", var det tid til at gå til køjs.
Ups - de bader i det beskidte vand Wat Chaiwatanaram

21.04.2008

Hej igen
Så er det sidste gang jeg skriver fra Ayutthaya. jeg sejler herfra i morgen med en riverboat til Bangkok, så tager jeg videre der fra til et eller andet sted. Dagen i dag har været ret så varm, omkring 40 C i skyggen, hvis du eller kan finde nogen skygge. Jeg tog tidligt af sted i morges, klog af skade (fra i går), tog jeg en TukTuk til centrum af tempelområdet. Så gik jeg ud derfra, jeg havde åbenbart valgt det mest populære tempel for det vrimlede allerede med mange turister, der var også et nyere tempel, her var en kæmpe stor Buddha-figur, som næsten fyldte hele rummet. Jeg fortsatte min traven rundt og fik besøgt et par templer mere inden jeg løb tør for energi, jeg gik her til den restaurant som var så venlig at servere mig en øl i går, trods forbuddet. De genkendte mig med det samme og sagde at nu kunne jeg sidde ude og drikke min øl. Min frokost bestod denne gang af fiskekage, det er en slags fiskefrikadelle, bare meget mere sprød. jeg gik tilbage til mit hotel, tog et bad og en ordentlig skraber, varmen tapper mig for al energi.

Jeg har nu spist aftensmad, og vil der efter gå på bar og se fodbold på storskærm.

Slut for denne gang.

Båden vi blev sejlet rundt i Et smukt "alter" for Buddha
Wihan Phra Trilokkanat Rødderne lignede nogle krogede fingrer der greb ud efter et eller andet

Efterskrift.
Jeg besøgte samme bar som i går, den værste varme var taget af. Jeg sad i baren og funderede over besøget her i byen. Det havde været nogle dejlige dage i Ayutthaya, jeg havde ikke fået set alle templerne, fordi varmen var så hård ved mig, så der var da helt sikkert basis for endnu et besøg, en anden gang.
Endnu et af de mange smukke templer Den lille postkortsælger havde ikke styr på det