Mandag d. 23. oktober 2006

4.Dag.
Jeg vågnede tidligt, klokken var kun 7, så jeg lå og lurede lidt inden jeg stod op.  Jeg havde ikke så travlt, jeg havde aften i forvejen bestilt en bil med chauffør, han skulle først hente mig klokken ni.  Efter badet gik jeg ned i restauranten. Jeg bestilte igen to spejlæg, igen måtte jeg med håndbevægelser fortælle kokken at jeg gerne ville have spejlæggene stegt på begge sider.  Jeg puttede 2 skiver toastbrød i brødristeren, tog en klat smør, lidt marmelade, en skive ost, et glas orangejuice, og en kop af den tynde kaffe.

Da jeg var på nettet i Bangkok havde jeg søgt på området i Chonburi for at se hvad regionen havde at byde på. Jeg havde så udvalgt to steder jeg gerne ville se, nemlig en sommerfuglefarm og så en zoologisk have de kaldte Open Zoo. Chaufføren dukkede op til den aftalte tid. Jeg fortalte ham hvor jeg gerne ville hen.

Lukket.
Efter tre kvarters kørsel nåede vi frem til sommerfuglefarmen, ak ja, den var ikke åben, fordi den var under renovering, ren fiasko. Når der var ikke meget andet at gøre end forsætte til den zoologiske have.

Open Zoo.
Jeg havde spekuleret lidt over hvad begrebet Open Zoo dækkede over. Det var ikke fordi dyrene gik frit mellem de besøgende, jeg tror nærmere at det dækkede over at man kunne kører rundt i haven i biler! Jeg skulle betale entre, udover min egen billet, også betale både for bil og chauffør. Vi parkerede bilen et sted og jeg fik min chaufførs mobilnummer, så jeg kunne ringe når jeg ville videre. Jeg må indrømme at det at bilerne kørte rundt i haven var irriterende, jeg skulle hele tiden passe på ikke at blive kørt over, der ud over var der modbydelige bilos.
Her boede nogle Gibbonaber Forsvarligt buret inde under nogle små forhold
Der var et lille område hvor der fandtes nogle forskellige abearter, bortset fra  Gibbonaberne, havde de ikke megen plads. Det var nemt at se de ikke trivedes, men hvilke vilde dyr i fangenskab, gør egentligt det? Jeg besøgte også en afdeling, der var helliget lokale arter af sommerfugle, larver og biller, men det var nu ikke særligt spændende præsenteret.
En af flodhestene Græssende antiloper
Der var nogle pæne eksemplarer af flodheste, der var også indrettet et lille stykke savanne, hvor giraffer, zebraer og flere antilopearter græssede sammen i al fredsommelighed. Af rovdyr var der to tigre, men de havde lagt sig, ubevægelige, i skyggen, solen var også hård nu, det var måske også en god ide at jeg kravlede lidt i skygge.

Kiosk.
En stork af en are, eller måske en marabu Jeg fandt en kiosk, hvor jeg kunne købe noget koldt at drikke, jeg valgte en Pepsi Cola, det var for varmt at drikke øl nu. Mens jeg sad på en bænk, kom der en stork af en slags, spankulerende forbi mig, den stoppede op et øjeblik og kiggede på mig, som om den ville sige: Hvem er du?, inden den gik videre. Ha ha - det var som om den kunne se, at jeg ikke tilhørte den lokale race. Sluttelig besøgte jeg en meget stort "fuglebur", her fløj fuglene frit omkring, men det var svært at komme på tæt hold af dem. Besøget her var ikke den helt store oplevelse, der var ikke nogen dyr her, som man ikke kunne finde i en almindelig dansk zoologisk have.

Sen frokost.
Jeg besluttede at det var nok for i dag, så jeg søgte over mod stedet hvor bilen var parkeret. Jeg ringede efter min chauffør, han kom ret hurtigt efter. Jeg spurgte ham om han kendte et sted i nærheden, hvor vi kunne få lidt frokost.  Hvis jeg kunne lide kylling, kendte han et godt sted. Efter fem minutters kørsel parkerede han ved en lidt primitiv udendørs restaurant. Jeg inviterede ham til at spise med. Han valgte beskedent noget nudelagtigt noget. Jeg bestilte noget grillet kylling med ris til. Oh Lord - kyllingen smagte himmelsk, det var lang tid siden jeg havde fået kylling der smagte så godt! Min chauffør spurgte mig hvad jeg så ville. Da jeg ikke ville afsløre at jeg ikke anede det, spurgte jeg ham hvad han ville foreslå.

The Sanctuary of Truth.
En af figurene ved indgangen The Sanctuary of Truth - et stort skrummel af en bygning Han foreslog at vi kørte hen og kiggede på et sted som hed The Sanctuary of Truth. Jeg forstod ikke helt hvad det gik ud på men jeg sagde ok, måske var det en skulpturpark eller lignende. Da vi nåede frem til stedet, kostede entreen 500 Bath, det syntes jeg var lidt rigeligt efter thailandske forhold, men ok nu var jeg her, så pyt da.

The Sanctuary of Truth - her er en af de mange detaljer der er på denne bygning Det viste sig at være en rigtig stor bygning fremstillet i træ, 105 m. høj og 100 m. lang, hvilket svarer til en 15 - 18 etagers bygning og er måske den største af sin art i verden. Byggeriet af dette palads blev startet af den ny afdøde Khun Lek, i 1981 og selv om  det endnu ikke er afsluttet, har man åbnet det for publikum. Hver eneste  cm. inde og ude er dækket af træ, med udskårne figurer der fortalte om østens kultur og religion. Da der stadig bygges på huset, fik alle besøgende en sikkerhedshjelm på! Der var mange detaljer at se, hvis man bruger øjnene når man går rundt. Ok - entreen på 500 Bath var efter min mening sat så højt, at de ikke får så mange besøgende, det halve havde været mere passende. Det var også muligt at se et delfinshow, men det valgte jeg fra, så efter en times tid gik jeg tilbage til bilen. Der var vel en times kørsel tilbage til mit hotel.

Tilbage på hotellet
Da jeg kom tilbage til mit værelse tog jeg et bad: Det havde været en lang og varm dag, så badet gjorde mig godt. Jeg tændte for fjernsynet og mens det kørte, gik jeg og små nussede, ryddede det snavsede tøj af vejen, overførte dagens foto til harddisken, opladede batterierne til kameraerne. Jeg havde også en kold Singha Beer i køleskabet som jeg stille og roligt nippede til ind imellem. Jeg følte mig faktisk rigtig glad i låget.

Da det var ved at være tid til at spise, gik jeg ned i hotellets restaurant. De havde en grillet fisk på menukortet, så den valgte jeg og bestilte stegte ris til, og selvfølgelig en kold Singha Beer. Jeg havde besluttet mig at tage videre i morgen, jeg ville op til Chiang Mai og efter et par dage, så tage videre ned til Sukothai.

Godnat.
Da jeg var færdig med at spise gik jeg op for at pakke min bagage sammen. Jeg kiggede lidt nærmere om  Chiang Mai og Sukothai i Lonely Planets guide, altid rart at være forberedt. Jeg forsøgte at kigge lidt fjernsyn efter jeg var kravlet i seng, men jeg var træt, så det var sluk lyset og sig: Godnat Mogens.

Sidst opdateret : 01. juni 2008
dag 3 Rejsedagbog dag 5