Tirsdag d. 24. oktober 2006

5.Dag.
Jeg vågnede ved at en dør smækkede, det var åbenbart naboen der syntes jeg skulle stå op. Klokken var et kvarter over otte så det var også på tiden. Efter badet pakkede jeg alt ned og lukkede min kuffert. Jeg gik ned i restauranten og satte mig ved samme bord som i går. Jeg bestilte igen to spejlæg, ha ha - kokken gjorde nogle håndbevægelser for at demonstrere at han godt kunne huske at jeg gerne ville have spejlæggene stegt på begge sider. Jeg nikkede og sagde khop khun khrap. Jeg fik også 2 skiver ristet toastbrød, marmelade, en skive ost, et glas orangejuice, kaffen var stadig tynd.

Efter morgenmaden, hentede jeg min bagage og checkede ud. I receptionen spurgte de mig hvor jeg skulle hen, jeg fortalte jeg ville til Suvarnabhumi Airport, for at se om jeg kunne få en billet til Chiang Mai. De fortalte mig at bussen fra Chonburi til Bangkok, gjorde et stop på vejen, hvor jeg kunne skifte til en shuttlebus til lufthavnen.

Med bus mod Bangkok.
Jeg fangede en grisebil uden for hotellet, på mit spørgsmål om han kørte hen til bussen til Bangkok, nikkede han bekræftende. Der skulle være afgang kl. 9.40, så bussen afgik med vanlig præcision kl. 10.10.

Skifte bus.
Ombord på shuttlebussen Vi kører ind på lufthavnens område
Turen mod Bangkok forløb uden de store problemer, bussen holdt der hvor man kunne skifte til  shuttlebus til den nye lufthavn. Det blev en kort køretur inden bussen rullede op foran afgangshallen. Jeg gik på jagt efter en flybillet, jeg forsøgte mig allerførst hos Nok Air, fordi de er de billigste, der var bid med det samme, jeg kunne allerede komme med 13.20. Selvom jeg købte billetten til et Nok-Air fly, fløj jeg med Thai Airways. Billetten kostede 1700 Bath, jeg sparede 500 Bath på den måde, et besynderligt system - nå det må de om.

Suvarnabhumi Airport.
Mit fly til Chiang Mai - Thai Airways Jeg fik checket ind med lidt besvær, jeg skulle først henvende mig ved en skranke, her blev min billet holdt op mod en liste, derefter blev jeg henvist til en anden check-in skranke før jeg kom af med min kuffert og fik mit boardingkort. Jeg gik til Gate B5 med det samme, i ventetiden ringede jeg til Top North Guesthouse, og reserverede et værelse, kl. 12.50 blev vi kaldt ombord. Præcis 13.20 fløj vi, nu lå der en time og ti minutters flyvning foran mig. Vi fik serveret den sædvanlige boks med sandwich og så blev der serveret kaffe, så tiden - ha ha - fløj af sted. Landingen forløb uden problemer og efter lidt venten på min kuffert kunne jeg praje en Taxi til mit hotel uden for ankomsthallen.

Top North Guesthouse.
Mit guesthouse lå i en lille gade, her er indgangen Jeg fik tildelt mit værelse med det samme, det lå på den øverste etage, så der var nogle trapper der skulle forceres. Værelset var ikke noget at råbe hurra for, men der var hvad der skulle være, bad, køleskab, TV og aircondition. Møblementet havde allerede set sine bedste dage for ti år siden, der er noget om at man får hvad man betaler for, så hvad kan jeg forlange for 500 Bath. Jeg besluttede at gå ud for at finde en Internetcafe.

Internetcafe.
Her ligger en Internetcafe Jeg behøvede nu ikke at gå ret langt, for længere nede ad gaden lå der allerede en. Et logisk sted at placere en Internetcafe, fordi det var for det meste guesthouses og små restauranter der lå her i gaden. Hastigheden på Internetforbindelsen var i orden, så det tog mig ikke ret lang tid så havde jeg fået sendt et livstegn og en hilsen til slægt og venner.  Det er rart at det fungerer med det samme. Alt efter hvor længe jeg bliver i Chiang Mai, vil jeg nok komme tilbage der til.

Voldgraven.
Vandgraven rund om den gamle bydel Her med springvand Jeg gik mig en tur lige for at spotte stedet her omkring, jeg kunne konstatere at mit hotel lå, som jeg forventede, tæt på den gamle bymur. Selve den gamle bydel er omgivet af vand og har uden tvivl fungeret som voldgrav i gamle dage. Nu lå den som et åndehul omgivet af veje på begge side, og hvor der er veje er der også biler, til tider mange biler.

Oliemassage.
Her fik jeg oliemassage På vejen tilbage til mit hotel, støtte jeg på et sted hvor jeg kunne få en gang massage, ja hvorfor ikke? Jeg havde endnu ikke fået massage på hele turen og 200 Bath for en time, lød rimeligt. Jeg stak hovedet indenfor, jeg kunne komme til med det samme, alle tre piger var ledige. Det var hende der bestyrede butikken der gav mig massage, hun talte et rimeligt engelsk. De fleste spørger næsten altid om det samme, hvor jeg kommer fra, om det er første gang jeg er i Thailand, hvor længe jeg skulle være i landet osv. Jeg svarede selvfølgelig høfligt på alle hendes spørgsmål. Jeg småblundede på et tidspunkt, det var så dejligt afslappende, men ak en time går hurtigt, så betalte og gik tilbage til mit hotel.

Tilbage til hotellet.
Jeg købte en øl i hotellets bar, og satte mig ved swimmingpoolen. Jeg havde ikke siddet ret længe før der kom en mand hen til mig og gav mig hånden, han sagde han hed Ian og kom fra Belfast, jeg præsenterede mig selv og fortalte ham at jeg kom fra Danmark. Han talte noget usammenhængende og sprang noget rundt i samtalen, hans accent var ikke til at tage fejl af. Jeg bemærkede at Ian havde nogle store ar i panden, han havde tydelig vis været ude for en ulykke af en eller anden art. Bosat i Belfast var det meget nærliggende at tro, han havde været offer for en af de mange bombeattentater, som der tidligere har været utallige af, jeg var dog så meget diplomat, at jeg ikke spurgte ham. Midt i hans tirader af ord, rejste han sig pludselig og sagde farvel.

Brusebad.
Her er mit smukke badeværelse Jeg gik op på mit værelse for at tage et brusebad, det var rart at få vasket olien af. Bruseren var nu ikke meget værd, der kom ikke meget vand ud af den, og der var ingen forhæng jeg kunne trække for, så badeværelsegulvet sejlede af vand da jeg var færdig, ikke særligt smart fordi gulvet var meget glat. Jeg skiftede tøj, kiggede lidt TV. Det var en kinesisk film, jeg prøvede at følge med i handlingen så godt jeg kunne, det var egentlig ret morsomt, ind imellem dukkede der ord op jeg genkendte, men der var for langt imellem ordene, at det kunne give mig en forståelse af hvad filmen handlede om.

Jeg var blevet sulten, så jeg gik fra hotellet ad samme vej hvor hotellet lå og ned mod den gamle bymur, jeg havde set at der lå en restaurant der  da jeg var på jagt efter en Internetcafe. Spisekortet bød ikke på mange variationer, men svinekød i sur/sød sovs, med grøntsager og ris blev mit valg, og så min obligatoriske Singha Beer. Efter jeg havde spist, gik jeg en aftentur. Jeg krydsede voldgraven og gik ned ad Thanon Loi Kroh, her lå en del restauranter og barer, men der var ikke rigtig noget der virkede interessant. Så jeg besluttede at gå tilbage til mit hotel.

Godnat.
Jeg forsøgte at kigge lidt fjernsyn efter jeg var kravlet i seng, men jeg fandt ikke noget der fængede min interesse, så jeg slukkede lyset og lagde mig til at sove.

Sidst opdateret : 05. juni 2008
dag 3 Rejsedagbog dag 6