Mandag d. 6. Oktober 2003

2.Dag.
Ankomst til Bangkok.
Klokken var nu 7.30 lokal tid. Forbavsende hurtigt at et så stort fly tømmes, vi kom ud på en længere spadseretur, det var som om vi skulle ned i den anden enden af lufthavnen, men ifølge de monitorer der hang rundt omkring, var det rigtigt nok. Jeg havde udfyldt et stykke indrejsepapir med forskellige oplysninger i flyet, de blev nu indtastet i en computer, og et kopi blev hæftet i passet - nu skulle kufferten bare findes, så gennem tolden og ud. Vi blev modtaget af en lokalguide og en guide fra Kuoni Rejser som hed Nicolas, det viste sig at Nicolas skulle være vores guide på rejsen til Vietnam. Efter vi alle var blevet samlet sammen blev vi fulgt ud til en ventende bus. Varmen slog en  kraftigt i møde ligeså snart vi kom ud af Ankomsthallen - Puha - jeg havde for meget tøj på. Vi skulle alle til samme hotel, nemlig en gammel kending for mig, hotel Windsor Suite. På vejen ind til byen fik vi forskellige praktiske oplysninger.

Hotel Windsor Suite.
Hotel Windsor Suite udsigten ud over Bangkok Jeg fik tildelt mit værelse med det samme, det lå på 22. etage. Elevatorsystemet var lavet om, jeg skulle nu sætte mit nøglekort i en læser før jeg kunne sætte kursen mod 22. etage. Værelset var rimeligt stort, to rum, en opholdstue med sofagruppe, skrivebord, bar med kogekedel, glas og kopper, køleskab og fjernsyn, der til en skabsgang, ind til soverummet som var udstyret med en dobbeltseng, lænestol, og fjernsyn selvfølgelig, rummet havde panoramaruder med udsigt ud over byen. Alt i alt et nydeligt hotel, men værelset virkede efterhånden lidt slidt. Jeg tog mig et bad og fik skiftet til en noget lettere påklædning.

Internetcafe.
Trafikken var tæt på Sukumvit Road, og der med også  bilosen   Jeg havde god tid inden informationsmødet, så jeg gik op af Sukhumvit Road og til Nana Place, her ligger den Internetcafe jeg plejer at bruge når jeg er i Bangkok. Varmen var virkelig styg, luften stod næsten stille, trafikken utroligt tæt, og de kom næsten ikke ud af stedet, det betød masser af kvælende bilos. Jeg fik hastet hostende og hakkende op mod Nana Place. Det var først da jeg nåede frem til Nana Place det slog mig at de måske ikke havde åbent på den tid af dagen. De havde gudskelov åbent, så jeg fik sendt mine hilsner til slægt og venner. Bagefter måtte jeg tilbage af stinkende og osende Sukhumvit Road, jeg smuttede ind hos SevenEleven på vejen for at købe et par dåseøl (Singha Beer) og et telefonkort, så jeg kunne ringe hjem.

Informationsmøde.
Jeg skulle til informationsmøde kl. 11 på noget der hedder Admiralens Pub som lå lige bag hotellet, på Sukhumvit Road Soi 18. Nicolas introducerede de ture som var på programmet i dag og i morgen. Jeg havde bestemt mig hjemmefra at jeg ville tage rundt i byen på egen hånd, det var trods alt tredje gang jeg var i Bangkok. Vi var kun 11 der skulle med til Vietnam, godt nok, rejseholdet kan nemt blive for stort. Der var kun tilslutning nok på turen til Grand Palace i morgen. Efter informationsmødet gik jeg hen til en telefonboks for at ringe hjem, men jeg kunne ikke på noget tidspunkt få forbindelse selvom jeg fulgte den beskrevne fremgangsmåde meget nøje.

Robinsson.
Det var stadig meget varmt så jeg besluttede at besøge et varehus der hed Robinsson, som ligger på Sukhumvit Road, her var dejligt køligt. Udvalget var stort og priserne rimelige, så efter at jeg havde tusset rundt en halv times tid, uden dog at købe noget, gik jeg i Cafeteriet for at spise min frokost. Her skulle man købe nogle kuponer for at kunne købe mad, jeg købte fire stykker med forskellig værdi. Alt efter hvad man valgte af mad, betalte man med madkuponerne. Jeg valgte grillet kylling med ris, dertil en Pepsi cola. Jeg havde en kupon på 50 Bath tilbage, den fik jeg refunderet ved kassen.

Skytrain.
Da jeg kom ud i det fri igen, kunne jeg konstatere at det stadig var meget varmt. Jeg besluttede derfor at tage en sejltur på floden, i håb om det var lidt køligere ude på vandet. Jeg tog toget på Asok Station, og stod af på stationen Siam, hvor de to linier krydser hinanden. Togene kører med et interval på ca. 10 minutter, så mit tog mod Taksin kom ret hurtigt efter. Selve togene er kraftigt afkølet, så af og påstigningen giver nogen voldsomme temperatur udsving.

Sejltur på floden Chao Phraya.
Wat Arun, målet for min tur Stationen Taksin ligger ned til floden, her fra tog jeg en nordgående båd ad Chao Phraya floden ("Ophøjede herskerinde, Vandenes moder" som de lokale kalder den). Det var dejligt afslappende og en del køligere end inde i byen. Jeg kunne godt mærke at det var ved at være lang tid siden jeg havde set en seng, jeg sad og klippede kaniner ind i mellem. Jeg passerede Wat Arun, "Morgengryets Tempel", på den modsatte side. Jeg besluttede mig for at der ville jeg stå af på hjemvejen og tage den i nærmere øjesyn. Wat Arun bliver for øvrigt brugt som byen Bangkoks symbol. Jeg stod af helt oppe ved Phra Pin Kao Bridge. Her sad jeg og drak en Pepsi Cola, alt i mens jeg ventede på en båd som kunne sejle mig tilbage igen. Det varede lidt inden der kom en båd, nu skulle jeg bare holde øje med hvor når vi nåede frem til Wat Arun, af og påstigningen går ret hurtig , så det er med at være parat. Til min store overraskelse sejlede båden forbi! I følge mit kort skulle båden da lægge til der. Jeg spurgte en thailænder som forstod engelsk hvorfor båden ikke stoppede, men i følge ham var der flere selskaber der besejlede floden og den båd jeg var med lagde ikke til der! Nå pyt da, jeg kunne da bare besøge Wat Arun i morgen i stedet for.

Skytrain.
Jeg stod af ved Taksin og tog Skytrain tilbage til Asok station, altså ad samme vej jeg kom. Jeg gik tilbage til mit hotel hvor jeg tog mig et bad og skiftede til noget tørt tøj. Jeg lavede mig en kop kaffe med en lille cognac til.

Oliemassage.
Det var lidt for tidligt at spise aftensmad men hvis jeg gik hen og fik en omgang oliemassage så ville tiden sikkert passe. Nede på Soi 18 tæt ved Sukhumvit Road lå der en butik som tilbød oliemassage, her gik jeg ind. Det var som sædvanlig dejligt afslappende, og den unge dame virkede meget kompetent. En times tid senere daskede jeg blød i knæene, ned ad Sukhumvit Road for at finde en restaurant. Jeg stoppede ved en fiskerestaurant, det så spændende ud så gik der ind.

Fiskerestaurant.
Jeg blev dirigeret op på 1. etage, selve inventaret var rimeligt tarveligt. Jeg valgte en Catfish og så en ret hvor languster indgik, og så der til skål ris plus en øl. Langusterne blev serveret i en Hotpot med temmelig stærk sauce, selvom jeg havde sagt "mei pet".  Maden var upåklagelig, ja det smagte ret godt endda. Efter jeg havde spist min mad kunne jeg godt mærke at jeg var tjenlig til at lægge i seng. Så jeg slæbte mig mæt og selvtilfreds tilbage til mit hotel.

Varmt bad.
Jeg tog mig et varmt bad for at vaske olien af fra massagen og så var det på hovedet i seng. Jeg tror ikke jeg kunne nå at tælle til 100 før jeg var væk.

Sidst opdateret : 15. november 2003
Dag 1 Rejsedagbog Dag 3