Mandag d. 13. Oktober 2003

9. Dag Hanoi - Halong - Hanoi.
Efter morgenmaden kørte vi nordpå ud af Hanoi over den røde flod ud mod Halong bugten.

Trænings Center.
Der sys til den store gukdmedalje Vi gjorde et stop ved et humanitært træningscenter for unge mennesker. I starten var stedet tiltænkt ofre for Agent Orange, de stakler som var blevet skadet af den uhyggelige gift dioxin. Men i dag tager man også andre unge ind,  fx. gadebørn og lignende. Her kunne de lære at brodere, at sy tøj, andre igen at male billeder. Man trænede også nogle af dem i at være sælgere. Der var et par stykker af de unge sælgere som var temmelig pågående. Jeg tog en del fotos inden vi kørte videre mod Halong bugten.

Halong Bugten.
Vi ventede et lille stykke tid på at vores båd skulle ankomme Med stoppet iberegnet blev det til en tre timers kørsel inden vi nåede frem til Halong bugten. Vi måtte vente et kvarters tid inden vores både kom. Vi havde båden helt for os selv. Vi sejler ud mod nogle af de over 3000 kalkstens øer som ligger i området. Selve navnet Ha Long betyder Dragen der stiger ned. Historien fortæller at der en gang for mange mange år siden landede en kæmpestor Drage på stedet, landingen var så kraftig at det bevirkede at de mange øer løsrev sig fra selve fastlandet.

Drypstenshule.
Det første vi gjorde var at sejle over til en drypstenshule hvor vi gik i land. Indgangen lå meget højt oppe - Selve hulen var meget stor, over 27 m. op til det højeste punkt. Man mener den er blev dannet for over 20 millioner år siden. Der var installeret kulørte spotlight der belyste forskellige steder i drypstenshulen, der var utrolig flot.  Der er så mange fantastiske former der er dannet af stalagmitter og stalaktitter, og med en smule fantasi kunne man danne mange forskellige figurer og former. Under nedstigningen til vores båd fik vi et smukt syn ud over bugten.

Frokost ombord.
Der spises endnu en gang frokost Vi sejlede videre ud for at kigge på alle de utrolige klippeøer, som ligger spredt ud over hele området. Det var for øvrigt her at dele af den berømte film "lndochine" med den franske skuespillerinde Catherine Deneuve, blev optaget. (Filmen kan jeg varmt anbefale) Vi fik serveret vores frokost om bord, den var helt uden overraskelser, suppe, fisk, en ret med kyllingestykker og ris, eller var det noget andet, og til slut forskellige frugter. En frokost med en medfølgende smuk udsigt.

Tid til badning.
Badedyrene boltrer sig I en lille bugt lagde skibet til så kunne dem der havde lyst til det hoppe en tur i vandet. Jeg må indrømme at jeg var godt misundelig, da de spurgte om jeg ikke ville med i vandet. Jeg var nød til at indrømme at jeg ikke kunne svømme. Med med vores lokalguides mellemkomst, lånte jeg et af skibets redningsveste og hoppede til stor jubel for de andre, i baljen. Det var vel også rart at få testet skibets redningsudstyr! Vi sejlede vel alt i alt i fire timer i dette meget smukke område, inden vi lagde til kaj igen. (se i øvrigt billedserien i Billedarkivet)

Tilbage til Hanoi.
Her er så hele holdet samlet til et familieportræt Nu gik det tilbage mod Hanoi, det ville blive en sej tur hjemad. Vi gjorde holdt på en porcelænsfabrik, hvor vi blandt andet så pigerne dekorere skåle og fade, inden de blev brændt i de store brændeovne. 20 minutter senere var vi på landevejen igen. Vi forsøgte at finde en rismark hvor vi kunne gøre holdt for at se risbønderne arbejde, men  det var ved at blive mørkt så risbønderne var gået hjem. Vi gjorde dog et holdt et sted og fik kigget på de to typer ris det var plantet der. Der kom et par små nysgerrige piger for at kigge lidt på os, de gik rundt og fangede små krabber i vandingskanalen. Vi fik taget et gruppebillede af alle deltagerne inden vi kørte videre.

Da vi var kommet tilbage til vores hotel, fik vi en lille times tid til at nette os inden vi skulle spise aftensmad.

Vi skulle spise middag på Hoa Sua Vocational Training Center/Restaurant. Her var en masse unge mennesker under uddannelse som tjenere og kokke og mange af dem ville nok senere få et job på nogle af byens restauranter og hoteller. De gik til opgaven med stor alvor, de blev overvåget af en underviser. Vi fik hvad de kaldte en "Sit Down Dinner" som der stod på spisekortet og i følge samme, skulle vi have en "Menu-special". Den bestod af en Tomates soup, Beef steak with french fried, og dessert bestod af Chocolate cake with vanilla icecream. Tomatsuppen var fremragende, bøffen blev serveret på en hel speciel måde. Der blev stillet en tallerken med en metalhætte over, ud for hver af os. På tælling blev låget løftet og afslørede en oksebøf med pommes frites. Jeg tror de unge mennesker var rigtig stolte af dette lille nummer. Efter middagen gik vi til fods tilbage til hotellet

Godnat og sov godt.
Det havde været en lang dag og de mange timer ude på vandet i den friske luft havde gjort os alle godt møre, så det var bare at sige godnat til hinanden og så på hovedet i seng. I morgen skulle vi allerede sige farvel til Vietnam. Snøft - dette dejlige land.

Sidst opdateret : 20. oktober 2004
Dag 8 Rejsedagbog Dag 10