Søndag d. 9. Oktober 2005

2.Dag.
Bangkok - Hanoi
Don Muang Airport i Bangkok Vi landede kl.6.30 i Bangkok, nu gjaldt det om at finde Gate 73 så vi kunne komme videre til Hanoi. Det blev til en ordentlig spadseretur for Gaten lå i den modsatte ende af hvor vi landede. Da vi nåede frem skulle vi gennem en sikkerhedskontrol og ned ad nogle trapper. Vi havde god tid og jeg troede ikke at man kunne få noget at drikke den nede, så jeg satte mig ved en lille restaurant og spiste en jordbæris. Efter en halvtimes tid gik jeg gik igennem kontrollen og ned ad trapperne. Det viste sig at der var en lille shop dernede, dog med et begrænset udvalg, men lidt drikkevarer havde de.

Til den anden ende.
Nu kunne vi så kun sidde og vente på at vi blev kaldt til bording, det skete kl. 8.45. Vi blev transporteret med bus ud til vores fly, vi kørte i ret lang tid, vi skulle åbenbart tilbage til den anden ende af lufthavnen igen.

I luften igen.
Flyet vi skulle med til Hanoi var en Airbus 300. Jeg kom til at sidde ved siden af en dreng, han var vel tretten fjorten år gammel. Det viste sig han var dansker og han skulle besøge sin Far, som arbejdede på den danske ambassade. Han rejste alene og på diplomatpas. Vi sad så og sludrede, det var ikke første gang han var her, og han skulle rejse lidt rundt i landet med sin Far. Vi fik serveret en sandwich og juice. Da vi skulle udfylde vores indrejsepapirer lånte han min kuglepen og vi snakkede om hvad der skulle stå i papirerne.

Efter et par timers flyvning landede vi i Hanois lufthavn. Her blev drengen hentet af to voksne mænd, det var en del af et verdensomspændende program, hvor man følger mindreårige som rejser alene, han var også blevet hentet i Bangkok. Vi sagde pænt farvel til hinanden og ønskede hinanden en god ferie.

Hanoi Lufthavn.
Her henter vores vietnamesiske guide Mr. Lam i lufthavnen Det gik forholdsvis nemt gennem paskontrollen, men vi blev hængende et stykke tid i bagageudleveringen, fordi vores kufferter var længe om at dukke op og vores rejseleder Hanne manglede en pakke hun havde sendt med, den skulle så først meldes savnet. Da vi langt om længe kom ud af bagageudleveringen, blev vi mødt af vores lokalguide Mr. Lam, han skulle følge os gennem hele vores rejse i Vietnam. Vi gik i samlet trop ud til vores ventende bus, den var rimelig ny, med god plads og med aircondition. Vores hotel i Hanoi Vi kørte direkte til vores hotel Sunway (Solvej ha ha), vi fik hurtigt tildelt vores respektive værelser. Jeg fik nr. 501, hotellet skulle efter sigende være byens bedste, selvom hotellet var rigtigt pænt og værelserne pæne, så er det nok lettere overdrevet. Vi havde en time inden vi skulle mødes nede i restauranten til vores frokost. Jeg tog mig et bad og skiftede til noget lettere tøj og sandaler

På Internetcafe.
Til frokost fik vi serveret en suppe, fisk af en eller anden art, der var også en kødret, og til slut fik vi en karamelrand. Vi havde nu frit slag til at gøre hvad vi ville indtil klokken 17. Jeg besluttede mig for at lede efter en Internetcafe, jeg havde jo et par timer til det. Jeg gik ud af en gade der gik vinkelret på hotellets gade. Jeg mødte et par unge mennesker på vejen jeg spurgte dem, de pegede på hjørnet længere fremme og gjorde tegn til mig at jeg skulle dreje til højre og så et stykke der ned ad. Det passede og der var et par ledige maskiner, så jeg kom til med det samme. Jeg havde nogle problemer med alle vokalerne, der kom nogle mærkelige accenter over dem, sidst henvendte jeg mig til den unge pige der passede Internetcafeen, hun kiggede på mit problem og sagde - åh - og så tastede hun et eller andet ind - vupti så var mit problem løst. Nu gik det noget nemmere så jeg fik hurtigt skrevet og sendt mine hilsner til slægt og venner, jeg betalte og gik min vej.

Gerne kold - tak.
Den unge nysgerrige servitrice Det var egentlig min mening at jeg ville gå samme vej tilbage til mit hotel, men på vejen passerede jeg en meget lille cafe, der stod to små borde uden for, samt nogle små lave taburetter. Jeg gik ind og bestilte en øl, den unge pige rakte mig en lunken dåseøl og kiggede spørgende på mig, jeg svarede ja men bad om at få en kold. Hun blev meget tynd i blikket, hun forstod ikke havde jeg mente, jeg måtte nu udføre en større pantomime forestilling, før det gik op for hende hvad jeg mente, det lykkes til sidst, hun forsvandt op ad nogle trapper, jeg kunne høre en køleskabsdør smække, hun kom glædestrålende ned med en kold Heineken. Jeg satte mig uden for på en af de små taburetter.

Gadehandlere.
En mand og hans butik Her sad jeg så og slappede af, nu var min rejse først rigtigt begyndt. Der passerede mange vietnamesere forbi, de bar på to store flettede kurve, hængende i et åg på deres skuldre. Der passerede et lille bageri, en frugthandel, en grønthandlerbutik, en lille restaurant, ja slev en lille manufakturhandel passerede forbi, og de havde kunder der købte af den, det var en meget almindelig måde at tjene til livets ophold. Den unge servitrice kom ud og satte sig på trappestenen ved siden af mig, hun ville så gerne snakke, men hun kunne kun to "engelske" gloser, og de indgik desværre ikke i mit ordforråd, så jeg forstod ikke en dyt af hvad hun sagde. Hun kiggede på mig som om jeg direkte var faldet ned fra månen, måske var jeg den første vesterlænding hun var kommet så tæt. Jeg spurgte hende om hun ikke havde lært engelsk i skolen, men selv ordet school kendte hun ikke. Da jeg havde drukket min øl sagde jeg pænt farvel og gik tilbage til mit hotel.

Vanddukke teatret.
Fra vanddukke teatres forestilling Jeg havde en halvtime, inden vi skulle mødes nede i receptionen, så jeg satte min Ipod til opladning, og så lavede jeg mig en kop kaffe. Jeg gjorde fotoudstyret klar til i aften. Klokken 16.45 gik jeg ned i receptionen, de fleste var allerede klar til afgang. Vi skulle i Kim Dong Water Puppetry Theatre (vanddukke teatret) nu, det var egentligt først meningen at vi skulle have besøgt det når vi kom tilbage fra Halong bugten, men vores guide Mr. Lam var bange for at vi kunne komme til at hænge fast i trafikken, så han havde havde valgt at lave om på programmet. Jeg har set vanddukketeatret før, så det var jo ikke samme store overraskelse som først gang, men festlig er det dog altid og så går denne tradition  helt tilbage 1100 tallet. Det var samme program som sidste gang, den eneste forandring var at vi fik en Cd med forestillingens musik, sidste gang var musikken på et kassettebånd., der var også de tolv samme numre på Cd'en. Dukkerne og figurerne blev styret af stænger under vandet, de bevægede sig utroligt livagtigt. Jeg syntes det er dejligt at der stadig holdes liv i en så gammel tradition. Selve dukketeaterforestillingen blev akkompagneret af et meget levende orkester, som trods de mange forestillinger har bevaret deres engagement i hele forestillingen.

Så er vi klar til at spise vores aftensmad Da forestillingen var forbi ventede vores bus uden for. Teatret ligger for enden af "Skildpadde søen" og her var altså meget trafik, så vi sneglede os af sted det første stykke af vejen inden vi slap fri. Restauranten lå i udkanten af byen. Vi blev bænket ved et langt bord, og efter vi havde bestilt drikkevarer, kom maden på bordet. Maden blev serveret på små fade som vi så kunne tage fra. Vi startede med en klar suppe, der efter kom maden efter hånden som vi havde spist næste ret, maden bestod af fisk, oksekød, svinekød, og kylling og vi sluttede af med noget frugt.

Tilbage til hotellet.
Vi blev kørt tilbage til vore hotel, der var temmelig mange mennesker på gaden, det skyldtes at man fejrede Hanoi's 995 årsdag for byens grundlæggelse, så der var lidt fest og farver i byen.

Jeg var godt træt, det var nu også ved at være lang tid siden jeg havde set en seng. Vi skulle op klokken 7 i morgen tidlig, så jeg stillede mit vækkeur, vi skulle ud at sejle i Halong bugten og vi skulle overnatte på skibet. Vi havde fået lov til at opbevare vores bagage på hotellet fordi vi kom tilbage igen efter sejlturen. Jeg pakkede min rygsæk med det jeg mente var nødvendig til turen.

Så var det tid til at hoppe i kanen, jeg faldt meget hurtigt i søvn.

Sidst opdateret : 05. december 2006
Dag 1 Rejsedagbog Dag 3