Tirsdag d. 11. Oktober 2005

4.Dag.
Ha Long bugten - Hanoi.
Det lille badeværelse Jeg vågnede allerede lidt over klokken 3, men det var ikke en god ide at stå op, fordi alt lys var slukket ombord og måske ville min rumstering vække andre, så jeg forsøgte at sove igen. Men klokken 6 stod jeg op og tog et bad. Badeværelset var af den størrelse at alt det der ikke kunne tåle at blive vådt, skulle fjernes fra rummet. Efter sigende skulle solen stå op kl. 6.30, så da jeg gik op på dækket for at fotografere den fremragende solopgang, var solen stået op! Nå -  den kender nok ikke klokken.

Morgenmad.
Vi var ikke ret mange der var stået op for at se solopgangen, så vi ventede pænt på at alle skulle komme op til overfladen, så vi kunne få vores morgenmad. Der blev serveret kaffe og the, brød i form af små miniflutes, dertil smør, marmelade, ost og skivet pølse af en slags, desuden var der en hvinende sød papajajuice og små wienerbrød.

En rotur.
Indsejlingen i limstensbjerget Så er vi kommet inden for   Kl.8.30 kravlede vi alle over i en robåd, vi blev roet hen til et limstensbjerg, hvor der var et hul i overfladen, det var så stort at man kunne passere igennem hvis vi dukkede vores hoveder. Da vi kom ud på den anden side, viste det sig at bjerget var "hult" inden i. Et mærkværdigt naturfænomen. Vi sejlede lidt rundt for at beskue klippeformationerne, inden vi blev roet ud igen. Udenfor lå der en kinesisk junke, med de karakteristiske røde sejl sat, sikker til ære for os fotolystne, de havde garanteret ingen planer om at sejle med sejl. Vi blev roet rundt så vi kunne fotografere junken fra forskellige vinkler. Oppe i luften svævede der en rovfugl, nogle gange fløj den lavt hen over vandfladen, en fiskeørn måske. Selve turen varede en times tid.

Tilbage til Halong.
Så kravler vi fra borde - temmelig besværligt Vi skulle tilbage til skibet fordi vi skulle være ude af vores kahytter klokken ti, så personalet kunne komme til at rengøre den så de var klar til næste hold. Vi sejlede videre  imod Halong by, der blev serveret frokost kl. 11. Vi fik endnu en gang seafood, stadig samme høje kvalitet, det kunne jeg godt blive helt forfalden til. Da vi havde spist, gik jeg ud på dækket for at se på indsejlingen. Der lå mange skibe i havnen så vi måtte lægge til med stævnen mod et andet skib. Det blev noget af en opgave at komme i land, vi måtte kravle over på den anden båd, vi kom da til sidst alle sikkert i land. Vores bus holdt og ventede på os, nu havde vi tre fire timers kedelig kørsel tilbage til Hanoi.

Endnu et træningscenter.
Efter et par timers kørsel gjorde vi et stop ved endnu et træningscenter. Der var kun, undskyld udtrykket, 20 elever her, om det skyldtes at der ikke var flere handicappet eller fordi centret, fandt jeg aldrig ud af, men lad os håbe det skyldtes det første. Jeg tvivler dog på det, fordi der stadig fødes børn med mange defekter, på grund af de afløvningskemikalier, som amerikanerne hældte tusindvis af tons af, udover  de vietnamesiske skove. Selvom det er over 30 år siden krigen sluttede, kommer der stadig nye ofre. Her er så et eksempel på at den vietnamesiske stat forsøger at hjælpe dem, så er det et spørgsmål om der kommer turister nok til, at de kan få en rimelig indtjening, så centret kan hvile i sig selv.

Internetcafe.
Vi ankom til vores hotel Sunway kl. 16, vi skulle så først mødes igen kl. 18.45 for at køre ud og spise. Jeg tog et bad og skiftede tøj, der efter gik jeg over til Internetcafeen igen. Jeg fik sendt nogle e-mails til dem jeg plejer at skrive til når jeg er ude at rejse. Bagefter gik jeg hen til den lille cafe hvor jeg satte mig uden for, med en Heineken. Det var rigtig hyggeligt at side og kigge på det pulveriserende liv. Efter en times tid gik jeg tilbage til mit hotel. Her begyndte jeg at pakke en taske til vores rejse i morgen, med Victoria Expressen helt op nordpå Vi ville ikke få ret meget tid i morgen tidlig, fordi vi skulle tidligt af sted i morgen.

Vi tog af sted kl. 18.45 med bus fra hotellet til en restaurant som hed Le Tomkin, her fik vi traditionelle små retter, suppe, svinekød, oksekød osv. og så  sluttede vi af med frugt. Efter vi havde spist, blev vi kørt ind til byens centrum, hvor vi blev sat af, vi fik nu en time til at gå rundt for os selv, så skulle vi mødes og så følges ad til hotellet. Jeg brugte tiden til at gå rundt efter en telebutik, hvor jeg kunne købe et simkort til min mobil, så jeg kunne ringe og sende sms'er hjem. Jeg fandt en til sidst, men den var desværre lukket, men måske i morgen, hvis vi kommer forbi her igen.

Tilbage til hotellet.
Vi mødtes alle efter en time, vi gik så i samlet trop tilbage til vores hotel, det var en ret lang spadseretur, men det var helt rart at få rørt benene, nu hvor vi havde siddet så meget de sidste par dage. Da vi kom tilbage til hotellet, var der en del der ville have en godnat øl i hotellets bar. Jeg var lidt træt, så jeg gik direkte op på mit værelse. Efter jeg havde børstet tænder, satte jeg mig til at kigge TV, men der gik ikke mange minutter før jeg var klar til at sove.

Sidst opdateret : 05. december 2006
dag03.htm Rejsedagbog Dag 5