Fredag d. 14. Oktober 2005

7.Dag.
Sa Pa.
Jeg vågnede kl. 7, så efter badet gik jeg i restauranten til morgenmaden, der var et meget stort og varieret udbud af alskens herligheder, det blev til en frisklavet omelet, kaffe, orangejuice, noget brød og ost.

Dragebjerget.
Vi skulle mødes kl. 8.30 i receptionen. Vi gik så i samlet flok ned mod byen ned til Dragebjerget. Herfra er der en storslået udsigt til bjergsider med ris-terrasser, små landsbyer og Vietnams højeste bjerg, det 3.143 meter høje Fansipan.

Orkideer.
der var da nogle orkideer der blomstrede Fansipan, forsvundet i skyerne Vi kiggede på orkidéer som der var en større samling af, desværre var der ikke så mange i blomst på dette tidspunkt, vi gik rundt oppe på bjerget og nåede på et tidspunkt helt op til toppen, udsynet over mod Fansipan's top var dækket af skyer. Bjarne og gik i forvejen for at få os en øl, vi troede vi var færdige med vores rundtur så vi gik ned og ud for at lede efter et sted hvor vi kunne købe os en øl. Det lykkedes, så vi sad lykkelig uvidende om at vi havde sat en større eftersøgning i gang efter os. På et tidspunkt mødte vi Nete og Enghart, som så fortalte os hvilket postyr vi var årsag til, senere mødte vi Elin. Nu kunne vi ikke gå tilbage uden vi skulle betale entre igen, så vi blev enige om at gå på Sa Pa markedet, mens Elin ville prøve om hun kunne finde vores rejseleder Hanne for at fortælle at vi var nede i god behold. Det var aftalt at gruppen skulle mødes igen kl.12.30 ved indgangen til markedet.

Undskyld mor.
Vi mødte pludselig Hanne, hun bad os om at love at det ville vi to uartige drenge aldrig gøre mere. Hanne fortalte os at vores guide Lam rendte rundt oppe på Dragebjerget og ledte efter os, så hun skyndte sig at ringe til Mr. Lam.

Sa Pa marked.
Et kig på Sa Pa markedet Vi gik ind på markedet, her var mange forskellige i bjergstammefolk, som som solgte og købte grøntsager, der var en del gadekøkkener hvor der sad mange og spiste, det så nu ikke særlig appetitligt ud. På øverste etage solgte de deres håndarbejder, jeg købte noget broderi som jeg tingede hårdt og meget længe om, jeg var kommet til 5$, da jeg stoppede og ville gå, så gav hun sig. Nå - så havde jeg endnu en gave at belemre mine omgivelser med - ha ha.

Frokost.
Vi mødte op kl. 12.30 ved indgangen til markedet, vi spiste vores frokost på en restaurant som hed Mimoza, det eneste jeg husker fra den frokost var en kedelig suppe, rigtig flad i smagen. Eftermiddagen var til fri disposition så kunne vi selv gøre hvad vi ville, vi skulle så mødes kl.19 for at spise middag på hotellet.

Internetcafe.
Den lidt primitive Internetcafe Begravelsoptoget Jeg gik på Internetcafe for at sende nogle e-mails hjem til Danmark., mens jeg sad der kom der en Hmong dame hen til mig og spurgte mig om jeg ville hjælpe hende med at sende en e-mail for hende til en dame i Australien, hun dikterede så hvad jeg skulle skrive. bagefter ville hun betale mig men det afslog jeg. I betragtning af vi sad helt oppe nordpå i en underudviklet land, så var forbindelsen egentlig hurtig og stabil. Mens jeg sad og skrev på computeren, lød der pludselig hornmusik ude fra gaden, der passerede et optog forbi, det var et begravelsesoptog, det var vidst en højerestående politimand der var død. Måske var han død af alderdom. (Gennemsnitsalderen for Vietnamesiske mænd er 67 år) Da jeg var færdig med at sende e-mails, slentrede jeg lidt rundt i byen.

Søen.
Søen - det så kedelig ud Jeg havde bemærket da vi ankom til byen at der lå en lille sø, den besluttede jeg mig for at kigge lidt nærmere på. På vejen der ned til søen stødte jeg på de 2 skolelærere som rejste sammen. Jeg satte mig ved deres bord og fik mig en kop kaffe, mens vi sad og sludrede lidt om hvad vi havde oplevet indtil nu. Efter kaffen fortsatte jeg videre ned til søen, jeg sad lidt på en bænk og kiggede, men jeg syntes ikke det var noget særligt, fordi hele området virkede alt for "velfriseret" efter min smag.

Tilbage til hotellet.
Mit hotel værelse Så jeg besluttede at gå tilbage til hotellet for at slappe lidt af, jeg gjorde dog et stop på vejen, ved en cafe hvor jeg fik mig en Tiger Beer, her ringede jeg hjem til min datter, for at fortælle hende at alt var vel. Tilbage på hotellet tog jeg mig et bad, og bagefter satte jeg mig ud på min terrasse med min Ipod og en kop kaffe, og bare slappede af mens jeg lyttede Tom Waits. Her sad jeg indtil det var tid til aftensmaden.

Middag på hotellet.
Middagen bestod af tre retter og vi kunne ud fra et specielt spisekort vælge hvilken hovedret vi ville have at spise. Det var en ganske udmærket middag. Da vi var færdige med at spise, satte de fleste sig ud i baren for at få en drink, jeg nøjedes med en Tiger Beer. Vi skulle tidligt op i morgen, så kl. 21.30 fortrak jeg til mit værelse. Jeg var heller ikke længe om at kravle i seng og falde i søvn.

Sidst opdateret : 05. december 2006
dag06 Rejsedagbog Dag 8