Søndag d. 23. Oktober 2005

16.Dag.
Mekong deltaet - Saigon - Bangkok.
Vi skule tidligt op i dag så jeg stod op allerede kl. 6.20, efter et hurtigt bad, gik jeg ned for at spise morgenmad, det blev kun til et par skiver brød med smør og marmelade, samt en kop kaffe.

Cai Rang's flydende marked.
Her bliver vi hjulpet ombord af skippers kone Vi skulle besøge det flydende marked i Cai Rang, som er Vietnams største flydende marked. Vi gik samlet ned til floden som stødte op til Hotellets 'baghave', her var der en lille anløbsbro, hvor der lå en båd og ventede på os. Der stod en lille pige ved broen hun skulle hjælpe os ombord. Den lille pige viste sig senere at være skippers kone, ak ja - de vietnamesiske damer ser nogen gange meget unge ud. Da alle var kommet ombord, sejlede vi ud på floden.

Alverdens frugt og grønt.
Dagliglivet ved Mekong floden En livlig trafik - med handel alle vegne Vi sejlede langs bredden et stykke tid, hvilket gav os lejlighed til at se hvordan folk boede og levede ved floden. Efter et stykke tid nåede vi frem til alle de både, store som små, som udgør det flydende marked. At Mekong Deltaet er et meget frugtbart område, var dette marked et tydeligt bevis på, her var alskens frugt og grøntsager. Her var græskar, meloner i forskellige variationer, bananer, appelsiner, ananas, lemon, kokosnødder, hvidkål, tomater, gulerødder, kartofler, blomkål, salathoveder, løg, ja jeg kunne blive ved med at remse op.

Livlig handel.
Der blev handlet livligt, jeg kan forestille mig at nogle af opkøberne skulle sælge det videre på markeder inde på land, fordi nogle købte i større mængder. Vi sejlede vel rundt et par timer, inden vi var tilbage på vores hotel. Vi skulle bare checke ud, så vi kørte fra hotellet kl. 11.15. Det var hjemrejsedag i dag,  så vores endemål var Saigon Airport. (Se billedserien Flydende marked i Billedarkivet)

Vi havde kun kørt en halv times tid, da vi gjorde holdt et sted for at spise tidligt frokost, nå - vi havde også været tidligt oppe i dag. Efter frokosten kørte vi ned til færgen, som skulle sejle os over floden, sejltiden varede vel 20 minutter, men vi kom til at vente en halv time på vores bus på den anden side. Den kom ikke med os over. I ventetiden måtte vi kravle i ly for regnen.

En lang køretur.
Nu lå der en lang køretur foran os. Det var meningen at vi skulle  besøge Ben Thanh-markedet, som vist nok også kaldes "det sorte marked", men vores chauffør var ikke sikker på at vi kunne nå det, vi ville ankomme til Saigon midt i myldretiden og der var ingen vej uden om byen og til lufthavnen.

Saigon i myldretid.
Sådan ser Saigon myldretid ud gennem en våd bagrude For slet ikke tale om en våd forrude under kørsel Det var som om der havde bredt sig en mat stemning i bussen, måske var vi ved at være trætte, eller var det erkendelse af at en dejlig rejse var ved at være slut. Jeg faldt i søvn og sov vel et par timer. Det var ved at være mørkt da vi nåede frem til Saigon, og det var selvfølgelig i myldretiden. Foran os, ved siden af os, og bag ved, var der tusindvis af motorcykler, så det blev i sneglefart vi bevægede os frem mod lufthavnen. At det regnede ind i mellem, gjorde det ikke lettere at komme frem.

Farvel Mr. Lam.
Vi nåede da endelig frem til lufthavnen, det var tid til at sige farvel til vores utrættelige vietnamesiske guide Mr. Lam, som trofast havde fulgt os fra vi landede i Hanoi. Det lykkedes desværre ikke for Bjarne og jeg at skaffe en Fernet Branca til ham.

Tid til farvel.
Vi fik hurtigt checket vores bagage ind. Vi skulle flyve med Thai Airways og vores fly afgik fra gate 4. Vi gik ombord kl. 20.30 og vi lettede kl. 21.10, der er kun 740 km til Bangkok, så det tog kun en times tid før vi landede i Bangkok Airport. Nu skulle vores veje skilles, jeg skulle videre til Koh Samui i morgen og mine rejsefæller skulle hjem til Danmark med et andet fly. (Se min rejse til Koh Samui som jeg har beskrevet som en selvstændig rejse.)

Epilog.
Jeg fik ret i min antagelse fra første gang jeg besøgte Vietnam, der måtte være meget mere at se i dette vidunderlige land. At rejse gemmen landet fra nord til syd var en stor oplevelse. At besøge de ukuelige etniske grupper i det nordlige Vietnam, med deres barske livsbetingelse i det bjergrige nord. Hovedstaden Hanoi med sin historie. Sejlturen på den smukke Halong Bugt og den dejlig mad ombord. Den historiske by Hue, med alle sine kongegrave og mausoleer, Da Nang med sit smukke Champa Museum og My Son med sine smukke ruiner. Ho An's gamle bydel, med den Japanske Bro og de gamle bygninger. Saigon med sin historik, fra kejsertid, den franske anneksion af landet, til dets blodige afvikling, og frem til krigen med amerikanerne til dens afslutning. At besøge Mekong Deltaet og sejle rundt i deltaet og se dagliglivet der. Summen af alle de oplevelser, gjorde turen til en uforglemmelig oplevelse.

Sidst opdateret : 05. december 2006
Dag 15 Rejsedagbog Rejsedagbog